Ebeveynlerin çocukların teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri ile teknoloji kullanma amaçları, ilgileri ve yetkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ebeveynlerin çocukların teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri ile teknoloji kullanma amaçları, ilgileri ve yetkinlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır.İlişkisel araştırma yöntemlerinden keşfedici araştırma deseninde olan çalışmanın evrenini Çanakkale il merkezinde, okul öncesi çağında çocuğu bulunan ve çocuklarını okul öncesi kurumlarına gönderen ebeveynler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini küme örnekleme ve tabakalı örnekleme olmak üzere iki örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan 396 ebeveyn oluşturmaktadır.Verilerin toplanmasında Kılınç (2015) tarafından geliştirilen Okul Öncesi Çağındaki Çocukların Teknoloji Kullanımı Hakkında Ebeveyn Görüşleri (OTKEG) ölçeği, Cabı (2016) tarafından geliştirilen Dijital Teknolojiye Yönelik Tutum (DTYT) ölçeğinin `Yetkinlik` ve `Teknolojiye Yönelik İlgi` boyutları ve araştırmacı tarafından geliştirilen Teknoloji Kullanım Amacı (TKA) anketi kullanılmıştır.Verilerin çözümlenmesinde SPSS (Statistical Packages for the Social Sciences) 22.0 programı kullanılmış, betimsel istatistik yöntemleri (frekans ve yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma) ve korelasyon analizinden faydalanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; okul öncesi çağındaki çocukların teknoloji kullanımına ebeveynler olumlu yaklaşmaktadır. Ebeveynlerin teknoloji yetkinlik düzeyleri ve teknolojiye yönelik ilgileri orta düzeydedir ve teknolojiyi daha çok araştırma, iletişim, eğitim ve iş amaçlı kullanmaktadırlar.Ebeveynlerin teknoloji yetkinlik düzeyleri ve teknolojiye yönelik ilgileri ile teknoloji kullanımında aile desteği, teknolojinin faydaları, eğitim aracı olarak teknoloji ve çocuğun teknoloji kullanma becerisi boyutları arasında düşük düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Ayrıca teknolojiyi eğitim, iş, araştırma ve iletişim amaçlı kullanan ebeveynlerin, çocuğun teknoloji kullanımında aile desteği konusunda daha bilinçli oldukları ve teknolojiyi zararlı buldukları görülmüştür. Buna karşın teknolojiyi eğlence ve sosyalleşme amaçlı kullanan ebeveynlerin, teknolojiyi faydalı buldukları ve çocuklarını teknoloji kullanımına teşvik ettikleri görülmektedir. This study aims to analyse the relationship between the opinions of parents towards their children's use of technology and their intended purpose for the use of technology, their interest and competency levels. The population of this study, performed in an exploratory research pattern, which is one of the relational research methods, consists of the parents with a child in the pre-school age and receiving education in a pre-school institution in the city center of Çanakkale. The sample of the study is a total of 396 parents, selected through two different sampling methods, namely, cluster sampling and stratified sampling.In the data collection, this study employed the Parental Opinion Scale on the Use of Technology by Children in the Pre-School Age (POTP) developed by Kılınç (2015) and the dimensions of `Competency` and `Interest in Technology` in the Scale for Attitudes towards Technology (SATT) developed by Cabı (2016) as well as the questionnaire of the Intended Purpose for the Use of Technology (IPUT) developed by the researcher. For the analysis of the data, the study used SPSS (Statistical Packages for the Social Sciences) 22.0 software, and employed descriptive statistical methods (frequency and percentage, arithmetic mean and standard deviation) and a correlation analysis.According to the results of the study, the parents had a positive attitude towards their children's use of technology in pre-school age. The competency level of the parents for technology and their interest in technology were moderate, and their purposes for the use of technology were mostly related to research, communication, education and business. Also, the study revealed a low positive significant relationship between the competency levels of the parents for technology and their interest in technology, and the dimensions of family support in the use of technology, the advantages of technology, technology as an educational tool, the child's ability to use technology. Moreover, the parents, using technology for the purposes of education, business, research and communication, were more conscious about the family support in the use of technology by children and considered that technology is harmful. In contrast, the parents, using technology for the purposes of entertainment and socializing, considered that technology is useful and encouraged their children to use technology.
Collections