Okul öncesi öğretmen adaylarının öz saygı düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı okul öncesi öğretmen adaylarının öz-saygı düzeylerinin sınıf düzeyi, öğretim türü, cinsiyet, yaş, not ortalaması, sınav sistemi, mezun olunan lise türü ve ailenin demografik durumuna göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Bu araştırmanın evrenini 2015–2016 eğitim öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği anabilim dalı öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 303 okul öncesi öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve öz-saygı ölçeği kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu cinsiyet, yaş, not ortalaması, sınıf düzeyi, öğretim türü, sınav sistemi, mezun olunan lise türü hakkında bilgiler ve ailenin demografik durumu ile alakalı sorular içermektedir. Beş dereceli Likert tipindeki bu ölçek 15 olumlu ve 5 olumsuz madde içermektedir ve toplamda 20 maddeden oluşmaktadır. Ayrıca, bu ölçeğin Cronhach's Alpha katsayısı (α) bu çalışmada .71 olarak hesaplanmıştır.Toplanan verilerin analizi için SPSS 20.0 programı ile yapılmıştır. Bu verilerin istatistiksel olarak yorumlanması için bağımsız örnekler t-testi ve F-testi olarak adlandırılan varyans analizi (One-Way ANOVA) kullanılmıştır. Verilerin analizleri sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının not ortalamalarına, bölüme giriş sınav sistemine göre öz saygı düzeylerinde anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Okul öncesi öğretmen adayları not ortalamalarına göre değerlendirildiğinde; ortalaması 1.50–2.00 arasında olan öğrenciler ile 2.51–3.00 arasında olan öğrenciler arasında anlamlı farklılık oluşmaktadır. Sınav sistemine göre özsaygı düzeylerinde DGS (Dikey Geçiş Sınavı) sistemi ile okul öncesi eğitim bölümüne yerleşen öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Katılımcıların sınıf düzeyi, öğretim türü, cinsiyet, yaş mezun oldukları lise türü ve aile demografik yapısına göre okul öncesi öğretmen adaylarının özsaygı düzeyleri bakımından ise anlamlı bir fark bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, okul öncesi öğretmen adayları, öz-saygı, öz-saygı düzeyi. The purpose of this thesis is to investigate whether the self-esteem levels of the pre-service preschool teachers show the differ according to the grade level, the education type, the gender, the age, the grade average, the examination system, the graduated high school type, and the demographic structure of the family. The universe of this research is the students of the Preschool Teacher Education branch of Elementary Education Department at Education Faculty of Çanakkale Onsekiz Mart University. The sample of the research is the 303 Pre-Service Preschool Teachers. The personal data form and the self-esteem scale were used as data collection tool. The personal data form includes the information about the gender, the age, the grade level, the education type, the grade average, the examination system, the graduated high school type, and the demographical questions concerning the family status. This scale with the five-point Likert type contains 15 positive and 5 negative items and consists 20 items in total. Moreover, Cronbach's Alpha coefficient (α) of this scale was calculated as .71 in this study.The SPSS 20.0 program was used for analysis of collected data. The independent samples t-test and variance analysis (One-Way ANOVA) also called F-test were used for the statistical interpretation of these data.As a result of the analysis of the data, a significant difference was found in the self-esteem levels according to the grading average of the pre-service preschool teachers and the divisional entrance examination system. When interpreted according to the grade averages of teacher candidates, a significant difference appears in between the students' the grade averages 1.50-2.00 and those 2.51-3.00. According to the examination system, a significant difference was occurred in favor of the pre-service preschool teachers settled the department of the preschool education with DGS (Vertical Transfer Examination) system. No significant differences were found in the level of self-esteem of the pre-service preschool teachers according to the grade level, the education type, the gender, the age, the graduated high school and the family demographic structure of participants.Key words: Preschool education, pre-service preschool teachers, self-esteem, self-esteem level.
Collections