Bilişim teknolojileri ve yazılım dersindeki etkinliklerin bilgi işlemsel düşünme ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; ülkemizde zorunlu olarak Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersini alan 5. sınıf düzeyindeki öğrencilerin, dersin öğretmen rehber kitabındaki etkinliklerin yapılması sonucunda bilgi işlemsel düşünme becerilerinin farklılaşma durumunu araştırmaktır. Bilgi işlemsel düşünme becerisi, bireyin programlama sürecinde kullandığı, içerisinde problem çözme ve algoritmik düşünme gibi birtakım zihinsel becerileri içeren beceriler setidir. Bu becerinin gelişimi, yenilenen öğretim programının amaçları arasında yer almaktadır. Ders kitabındaki etkinlikler bilgisayarlı ve bilgisayarsız aktivitelerden oluşmaktadır. Bu araştırma ile Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinin yenilenen öğretim programının değerlendirilmesi ve öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerine bu dersteki aktivitelerin etkisinin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir.Bu amaçla; İstanbul ilindeki iki farklı devlet okulunda yapılan bu çalışmanın grubu 122 öğrenciden oluşmaktadır, (n=122). Araştırma, deneysel model olan tek grup öntest-sontest desenlidir. Eğitim öğretim yılının başında ve sonunda olacak şekilde öğrencilere ön test ve son test yapılmıştır. Öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisini ölçmek için `Bilge Kunduz Uluslararası Enformatik ve Bilgi İşlemsel Düşünme Etkinliği – 2017 Görevleri` ölçeği ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Ölçme aracı ile 0-135 arasında bir puan alınmaktadır. Ayrıca öğrencilerin çeşitli demografik bilgileri kişisel bilgi formu ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler üzerinde `İlişkili Örneklem T-Testi`, `İlişkisiz Örneklem T-Testi` analizleri yapılmıştır.Bu araştırmanın sonucunda, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersindeki etkinliklerin öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerinde anlamlı bir fark yarattığı tespit edilmiştir, (p=.000). Aynı şekilde yaş ve zekâ oyunları dersi alma durumuna göre oluşan gruplarda bilgi işlemsel düşünme becerisi puanlarının anlamlı bir şekilde farklılaşma olduğu tespit edilmiştir, (p<.005). Bununla birlikte cinsiyet ve okulöncesi eğitim alma durumuna göre oluşan gruplar arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir, (p>.005). The aim of this study is to investigate the difference of computational thinking as a result of doing activities in the teacher's guide book of the `Information Technologies and Software` which is a compulsory course for grade 5 and ICT area course in Turkey. Computational thinking is a set of skills that a person uses in the programming process, including mental skills such as problem solving and algorithmic thinking. The improvement of this skill is one of the aims of the renewed curriculum of ICT. Activities in the textbook consist of with computer and unplugged activities. With this research, it is aimed to evaluate the renewed curriculum of ICT course and to reveal the improvement of students' computational thinking skills.For this purpose; sampling of this study which was conducted two different public schools in Istanbul, consist of 122 students (n = 122). The model of the study is one group pre-test posttest from experimental models. The pre-test was done at the beginning of the school year and the posttest at the end. The measurement tool of the study is `Bebras International Informatics and Computational Thinking Challenge - 2017 Tasks` which was used for measuring students' computational thinking skills. A score between 0 and 135 is taken with the measurement tool. In addition, various demographic information of the students was obtained with a personal information form. `Paired Sample T-Test`, `Independent Sample T-Test` and `Mann-Whitney U Test` were performed on the obtained data.As a result of this research, it has been determined that activities in Information Technology and Software course make a significant difference on the students' computational thinking skills (p = .000). According to age and taking brain games lesson, it was found that computational thinking skills scores were significantly different (p <.005). Furthermore, it has been determined that gender and pre-school education don't make a signification difference among factors, (p>.005).
Collections