İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme beceri düzeyleri ile okuduğunu anlama başarı durumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme beceri düzeyleri ile okuduğunu anlama başarı durumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu nedenle araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Malatya ili Battalgazi ilçesindeki ilkokul 4. sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Araştırma örneklemini ise Malatya ili Battalgazi ilçesindeki 702 ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Demir (2006) tarafından geliştirilen `Eleştirel Düşünme Ölçekleri`, araştırmacı tarafından geliştirilen `Okuduğunu Anlama Başarı Testi` ve `Kişisel Bilgiler Formu` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır.Araştırma sonucunda ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin orta düzey Eleştirel Düşünme Beceri düzeyine sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Eleştirel Düşünme ölçeklerinin alt boyutlarına bakıldığında ise öğrencilerin yüksek düzey Analiz ve Değerlendirme becerisine, orta düzey Çıkarım, Yorumlama, Açıklama ve Öz-düzenleme becerisine sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin orta düzeyde Okuduğunu Anlama Başarı Durumuna sahip olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre kız öğrencilerin Eleştirel Düşünme Beceri puanları ve Okuduğunu Anlama Başarı Durumları erkek öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Sosyo-ekonomik düzey arttıkça öğrencilerin Eleştirel Düşünme Beceri puanlarının ve Okuduğunu Anlama Başarı Durumlarının arttığı belirlenmiştir. Öğrencilerin anne ve baba öğrenim düzeyleri arttığında Eleştirel Düşünme Beceri puanları ve Okuduğunu Anlama Başarı Durumlarının arttığı görülmüştür. Öğrencilerin genel akademik başarı not ortalamaları arttığında Eleştirel Düşünme Beceri puanlarının ve Okuduğunu Anlama Başarı Durumlarının arttığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin okuduğu hikâye kitabı sayısı arttığında Eleştirel Düşünme Beceri puanları ve Okuduğunu Anlama Başarı Durumlarının arttığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Düşünmenin alt boyutları (Analiz, Değerlendirme, Çıkarım, Yorumlama, Açıklama, Öz-düzenleme) ile Okuduğunu Anlama Başarı Durumları arasında pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Eleştirel Düşünme Becerisi, Okuduğunu Anlama Başarı Durumu, 4. sınıf öğrenciler The aim of this study was to investigate the relationship between the critical thinking skill levels of primary school 4th grade students and their reading comprehension achievement status. Therefore, the screening model was used in the research. The universe of the study includes the 4th grade students in the Battalgazi district of Malatya. The research sample is composed of 702 primary school 4th grade students in Battalgazi district of Malatya province. `Critical Thinking Scales` developed by Demir (2006) and `Reading Comprehension Achievement Test` and `Personal Information Form` developed by the researcher was used. These forms were used as data collection tools. SPSS 22.0 program was used to analyze the data.As a result of the study, it was concluded that the 4th grade students had a medium level of Critical Thinking Skills. When the sub-dimensions of Critical Thinking scales are considered, it is determined that the students have high level analysis and evaluation skills, medium level inference, interpretation, explanation and medium level self-regulation skills. In the research, it was determined that the 4th grade students had a middle level reading comprehension achievement status. According to the gender variable, female students' critical thinking skills scores and reading comprehension achievement status were found higher than male students. As the socio-economic level increased, it was determined that the students' Critical Thinking Skill scores and Reading Comprehension Achievement Status increased. As the education level of parents increased, critical thinking skills scores and reading comprehension success increased. It was concluded that Critical Thinking Skills scores and Reading Comprehension Achievement Situations increased when students' general academic achievement grade points increased. When the number of the story books that the students read increased, it was concluded that Critical Thinking Skill scores and Reading Comprehension Achievement Situations increased. It was determined that there was a positive relationship between the sub-dimensions of Critical Thinking and Critical Thinking (Analysis, Evaluation, Inference, Interpretation, Explanation, Self-Regulation) and Reading Comprehension Achievement Situations.Key Words: Critical Thinking Skills, Reading Comprehension Status, 4th grade students.
Collections