Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin konuşma dersleri hakkındaki görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi son yıllarda önem kazanmıştır. Dünyadaki hareketlilik ve çeşitli nedenlerle ülkelerinden ayrılan insanlar başka ülkelerde yaşamayı seçmektedirler. Gerek iş gerekse özel yaşantıları açısından bu durum artık doğal bir süreç haline dönüşmüş bulunmaktadır. Türkiye'de çok sayıda yabancı uyruklu insan yaşamaya başlamıştır. Bu insanların dil problemlerini çözmek için üniversiteler bünyesinde, özel kurslarda ya da çeşitli devlet kurumlarında dil kursları açılmaktadır. Bu kursların Türkçeyi öğretebilme konusunda başarılı olup olmadıkları ve eğitime gelen yabancıların Türkçeyi konuşabilmelerinin yeterli düzeyde olup olmadığı sorusu sorulmalıdır.Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma derslerinin öğrenciler üzerindeki etkisi ve öz yeterlilik algılarının tespitidir. Böylece, konuşma derslerinin öğrenciler için daha verimli hale getirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca tespit edilen sorun ve aksaklıklar için çözüm önerileri dile getirilmiştir.Araştırma yöntem olarak, tarama yöntemi seçilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla anket formu kullanılmıştır. Anketin ilk bölümü 10 sorudan demografik ve kişisel bilgiler, ikinci bölümü ise konuşma dersleri ile ilgili memnuniyetlerini ölçmek için sorulmuş 38 sorudan, üçüncü bölüm ise konuşma becerileri öz yeterlilik inançları tespiti için sorulmuş 27 sorudan oluşmaktadır.Konuşma dersleri memnuniyeti ölçeğinde her soru için beşli seçenek verilmiştir. Bu seçenekler olumsuzdan olumluya doğru `hiç memnun değilim-çok memnunum` arasında 1 ile 5 arası derecelendirme yapılmıştır. Anketin diğer bölümü olan konuşma becerileri öz yeterlilik inançları için seçenekler beş aşamalıdır. Bu seçenekler de olumsuzdan olumluya doğru puanlanmıştır ve `kesinlikle katılmıyorum-kesinlikle katılıyorum` arasında 1 ile 5 arası derecelendirme yapılmıştır. Veri analizi için SPSS 15.0 programı kullanılmıştır. Anketin güvenirliği Cronbach Alpha ile belirlenmiştir.Araştırmanın ölçeği 2018 yılında Türkiye'nin çeşitli üniversitelerinde uygulanmıştır. Konuşma dersleri memnuniyet ölçeği dört alt faktörden oluşmaktadır. Bu faktörler sırasıyla; konuşma dersi memnuniyet düzeyi, sınıftaki çalışmalar, öğretmen boyutu ve sınıfın fiziksel halidir. Konuşma becerileri öz yeterlilik inançları ölçeği tek boyutta incelenmiştir. Veriler % (yüzde), t-testi, ANOVA (Tek yönlü varyans analizi) ve scheffe testi yapılarak yorumlanmıştır.Araştırmanın sonunda yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma derslerinin öğrenciler üzerindeki etkisinin yeterli düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Konuşma dersleri memnuniyetleri açısından ve konuşma becerileri öz yeterlilik inançları ile cinsiyet, yaş, uyruk, eğitim, kaç yıldır Türkiye'de yaşadıkları, medeni durum, bildikleri diller, geldikleri ülke ve anadilleri değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Teaching Turkish to foreigners has gained importance in recent years. People who left their countries for mobility and for various reasons in the world are choosing to live in other countries. This situation has now become a natural process, both for business and private life. Numerous foreign nationals have already begun to live in our country. In order to solve the language problems of these people, language courses are opened by the universities, private courses or various government institutions. It should be asked that whether these courses are successful in teaching Turkish language and whether foreigners educated are able to speak Turkish language.The purpose of this research is to determine the effects of speaking lessons on students and self-efficacy perceptions in teaching Turkish as a foreign language. Thus, it is aimed to make speaking lessons more efficient for students. In addition, solutions for the identified problems and disruptions have been mentioned.As a research method, scanning method was chosen. A questionnaire was used to collect the data. The first part of the questionnaire consisted of 10 questions on demographic and personal information; the second part is with 38 questions which were asked to evaluate their satisfaction with speaking conversation lessons and the third part consisted of 27 questions on speech skills for self-efficacy beliefs.A five-point option was given for each question on the Speech Lesson Satisfaction Scale. These alternatives are from negative to positive and a rating of 1 to 5 was made between `not satisfied-very satisfied`. The other part of the questionnaire is the five-step options for speaking skills self-efficacy beliefs. These options are also scored from negative to positive, and a rating of 1 to 5 is made between `absolutely disagree - strongly agree`. SPSS 15.0 program was used for data analysis. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach Alpha.The scale of the research has been applied in various universities of Turkey in 2018.Speaking lesson satisfaction scale consists of four sub-factors. These factors are respectively; level of satisfaction of conversation class, studies in class, teacher dimension and physical state of the class. Speaking skills self-efficacy beliefs scale was examined in one dimension. The data were interpreted with% (percent), t-test, ANOVA (one way variance analysis) and scheffe test.At the end of the research, it was concluded that the effect of speaking lessons in teaching Turkish as a foreign language is sufficient. In terms of satisfaction of speaking lessons and speaking skills with gender and self-efficacy beliefs, age, nationality, education, he lived in Turkey for several years, marital status, language they know are their own countries and native language is no significant difference between the variables.
Collections