Okul öncesi eğitim kurumlarındaki yöneticilerin empatik eğilimleri (İzmir ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin, topluma uyumlu bir yaşam sürdürmeleri nedeniyle hayatları boyunca başka bireylerle iletişim halinde olması temel ihtiyaçlarından biridir. İletişimde taraf olan bireylerden biri hislerini, fikirlerini ve taleplerini diğerine iletme ve idrak edilme isteği içerisindedir. Bireylerin, duygularını tam manasıyla aktarmalarıysa çok sık görülen bir durum değildir. Bu bağlamda empatinin temelinde, bireylerin duygularını karşı tarafa aktarma güdüsü içerisinde gerçekleştirmiş olduğu ses tonlamaları, beden dili ve mimik hareketleri yatmaktadır. Bu hareketleri tam olarak anlayan ve karşısındakinin hissiyatını hisseden bireyler,empati kurma kabiliyetine sahip bireylerdir. Bireylerin empati kurabilmeye ilişkin eğilimleri, empatik olabilme potansiyeline karşılık gelmektedir. Empatik eğilim, sorunları olan bireylerin hislerini idrak edebilme, o kişilerin duygusal yaşamlarının tesiri altında kalıp onlara yardımcı olma isteğini içerisinde barındırmaktadır. Empatik beceri kavramı ise, kişilerin empati kurabilme kabiliyetini ortaya koymaktadır. Empati kurabilme, bireylerin toplumsal yaşantılarında ve beşeri ilişkilerinde kendilerine avantaj sağlamasının yanı sıra kimi meslek gruplarında özellikle öğretmenlerde öğrenciyi anlama, hislerini tam manasıyla idrak etme ve öğrencinin her açıdan değerlendirilerek yönlendirilmesine olanak sağlaması açısından önem arz etmektedir. Bu bağlamda gerçekleştirilen çalışmada,İzmir ilinde yer alan okulöncesi eğitim kurumlarında görevli yöneticilerin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma İzmir ilinde faaliyet gösteren 812 resmi statüde ve 517 özel statüde olmak üzere toplam 1329 okul öncesi eğitim kurumunda görevli yönetici evreni içerisinden, 384 yönetici örnekleminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçekler, Dökmen (1988)'in Empatik Eğilim Ölçeği ile okul öncesi eğitim kurumlarında görevli yöneticilerin kişisel bilgilerinin tespit edilmesi için Kişisel Bilgi Formu'dur. Araştırmada toplanan verilerin güvenilirliklerinin tespiti için yapılan analizler neticesinde, Cronbach's Alpha güvenilirlik katsayısı 0.87 olarak tespit edilmiştir.Araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında görevli olan yöneticilerin, empatik eğilim düzeyleri ile yöneticilerin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, çalışma yılı, okul türü, görev türü ve kurum türünün empatik eğilim düzeylerini farklılaştıran unsur olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma sonucunda, yöneticilerin empatik eğilimlerinin genel olarak yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca kadın yöneticilerin empatik eğilim düzeylerinin,erkek yöneticilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. It is one of the basic needs of individuals to be in contact with other individuals throughout their lives because of the fact that they live in harmony with society. One of the individuals who are involved in communication has the desire to convey their feelings, ideas and demands to the other and to be understood. It is not uncommon for individuals to convey their feelings in full. In this context, the basis of empathy lies in the voice tonalities, body language and mimic movements carried out by individuals with the motivation to transfer their emotions to the opposite side. Individuals who fully understand these movements and feel the feelings of the other person are individuals who have the ability to establish empathy. The tendency of individuals to establish empathy corresponds to the potential to be empathic. Empathic tendency includes the desire to perceive the feelings of individuals with problems, to stay under the influence of their emotional lives and to help them. The concept of empathy demonstrates the ability of people to establish empathy. Empathy is important in terms of enabling individuals to gain advantage in their social life and human relations, as well as in some professional groups, especially in teachers, to understand the students, to comprehend their feelings fully and to allow the student to be guided by evaluation from all aspects. In this context, the study aimed to examine the empathic tendency levels of managers in preschool education institutions in Izmir province. The research was conducted in 384 managers from within the Executive universe of 1329 pre-primary education institutions, including 812 official status in Izmir province and 517 special status. The scales used in the research are the empathic tendency scale of dökmen (1988) and the Personal Information Form for identifying the personal information of managers in pre-school education institutions. Cronbach's Alpha reliability coefficient was 0.87 as a result of the analyses to determine the reliability of the data collected in the study.In this study, it was investigated whether the managers employed in pre-school education institutions are the factors that differentiate the empathic tendency levels and the empathic tendency levels of the managers, gender, age, marital status, educational status, year of study, school type, task type and institution type. As a result of the research, it was observed that empathic tendencies of managers were generally high. In addition, it was found that the empathic tendency levels of female managers were higher than that of male managers.
Collections