Destekleme ve yetiştirme kurslarında görev alan öğretmenler ile görev almayan öğretmenlerin mesleki doyum düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında görev alan öğretmenler ile görev almayan öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin öğretmenlerle ilişkili çeşitli değişkenlere göre farklılaşma durumları ile Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma deseni ile yapılan araştırmada Destekleme ve Yetiştirme Kursları'nda görev alan öğretmenler ile almayan öğretmenlerin iş doyumu betimsel tarama deseni kullanılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir ilindeki 43 Anadolu Lisesinde görev yapan 685 öğretmen oluşturmaktadır. Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında görev alan öğretmenler ile görev almayan öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin belirlenmesinde Minnoseta İş Doyum Ölçeği'nin kısa formundan yararlanılmıştır. Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına ilişkin öğretmen görüşleri ölçeğin birinci bölümüne demografik bilgiler dışında eklenen sorular ile betimlenmeye çalışılmıştır. 2016-2017 eğitim öğretim yılında Balıkesir ilinde eğitim hizmeti veren Anadolu Liselerine değişik yollarla ulaşılmış, gönüllü öğretmenlere araştırmada kullanılan ölçek uygulanmıştır. Veriler SPSS programına aktarılarak analizlere tabi tutulmuştur. Minnesota İş Doyum Ölçeği boyutları için Cronbach Alfa güvenilirlik analizi yapılmıştır. Öğretmenlerin, Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına ilişkin sorulara verdikleri yanıtlar arasında anlamlı bir fark olup olmadığının tespiti için tek örneklem ki-kare testi yapılmıştır. Örneklem grubunun dağılımını belirlemek için Kolmogorov Smirnov, öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinin demografik değişkenlere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin tespiti için de t-testi, Anova, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis H testleri yapılmıştır. Analizler yüzde 95 güven düzeyinde test edilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerini belirlemek için % ve f kullanılmıştır. Araştırmanın belli başlı sonuçları şunlardır; Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında görev alma durumuna göre öğretmenlerin içsel ve dışsal doyumları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Kurslarda görev almayan erkek öğretmenlerin kadınlara göre dışsal iş doyumlarının daha fazla olduğu söylenebilir. Görev alan öğretmenler ile görev almayan öğretmenlerin medeni durumlarına göre içsel ve dışsal doyumları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Kurslarda görev alan eğitim enstitüsünden mezun öğretmenlerin dışsal iş doyumları diğer gruplardan daha yüksektir. Kurslarda görev alan öğretmenler ve görev almayan öğretmenlerden yöneticilik görevi olanların, yöneticilik görevi olmayanlara göre dışsal iş doyumları daha yüksektir. Kurslarda görev alan öğretmenler, kurs öğretmenlerinin çeşitli özendiriciler kullandıklarını, kurslara katılan öğretmenlere ek hizmet puanı verilmesini; kurslarda görev almayı teşvik ettiğini düşünmektedir. Artırımlı ek ders ücreti ödenmesi, öğretmenlerin kurslarda görev almasını teşvik eden bir uygulamadır. The study is carried out in order to put forward the differentiations according to certain variables on professional satisfaction levels of teachers assigned and the ones have not/could not be assigned in the supporting and training courses and teachers' opinions on the supporting and training courses. On the study made through quantitative research approach, professional satisfaction levels of teachers assigned and the ones that do not/cannot be assigned in the supporting and training courses is aimed to be determined by the using of descriptive survey model. The sample of study constitutes 685 teachers working in 43 Anatolian High Schools in Balıkesir province. The abbreviated form of Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) is used for determining the professional satisfaction levels of teachers assigned and the ones that do not/cannot be assigned in the supporting and training courses. The views of teachers concerning supporting and training courses is described with the questions added on the first section apart from demographic information of the scale. During 2016-2017 Academic Year, all public anatolian high schools providing education service in Balıkesir province have been contacted with various methods, and the scale of study have been applied to the volunteer teachers. The scale data was transferred to the SPSS and applied to the analysis. The Cronbach Alfa Reliability Analysis was carried out for the Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) format. The one sample test of chi-square was made in order to identify the fact that if there was a significant difference among teachers' answers to the questions relating to the supporting and training courses. The Kolmogorov Smirnov, t-test, Anova, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis H tests have been applied in an attempt to determine whether there was a meaningful difference on teachers' professional satisfaction levels according to the demographic variations. The analysis was tested at 95 percent reliability level. Teachers used % and F to determine their views. The main results of the research are; it could not be determined a significant difference between internal and external satisfaction of teachers' assignment in the supporting and training courses. It can be said that the external professional satisfaction of male teachers not assigned in courses is higher than female teachers. It could not be found a significant difference between internal and external satisfaction according to the marital status of teachers assigned and the ones that do not/cannot be assigned. The external satisfaction level of teachers graduated from a training institute and assigned in the supportive and training courses is higher than that of the other groups. Among the teachers participating and do not or cannot participate in the supporting and training courses, the external satisfaction level of teachers with administrative positions is higher than those not having an administrative positions. The teachers assigned in courses promote that the the teachers of the courses use several incentives and additional service mark is given to teacher attending in the courses and this encourages assigning in courses. Incremental additional course fee is incentive application for teachers's assignment in courses.
Collections