Müzik öğretmeni adaylarının klasik batı müziği dağarı ve kültürüne yönelik yeterliliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araĢtırmada; müzik öğretmeni adaylarının Klasik Batı Müziği eserleri vekültürüne iliĢkin yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi ve varsa eksiklerinin saptanarakbu eksiklerin giderilmesine yönelik öneriler geliĢtirilmesi amaçlanmaktadır.Öğretmen yeterliliği öğrencinin ve genel olarak eğitimin yeterliliğini etkileyen birkavramdır. Bu araĢtırmada müzik öğretmeni adaylarının klasik batı müziği eserlerineve kültürüne yönelik yeterlilik düzeyleri belirlenerek eksikliklerinin saptanmasıyla,ilgili öğretmen adaylarının mesleki yeterliliklerinin arttırılması amaçlanmaktadır.AraĢtırmanın evrenini Türkiye‟de Üniversitelerin GSEB Müzik EğitimiAnabilim Dallarında eğitim görmekte olan müzik öğretmeni adaylarıoluĢturmaktadır. AraĢtırmanın örnekleminde ise, Gazi Osman PaĢa ÜniversitesiGSEB Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD, Ġnönü Üniversitesi Eğitim FakültesiGSEB Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD, Uludağ Üniversitesi Eğitim FakültesiGSEB Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi ABD Müzik Eğitimi ABD, BalıkesirÜniversitesi Necati Bey Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi ABD, Mehmet AkifErsoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi ABD, Ömer HalisdemirÜniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi ABD son sınıf öğrencileri (N=143) yer almaktadır.AraĢtırmada veri toplama aracı uzman görüĢleri alınarak hazırlanmıĢ çoktanseçmeli anket formu ve Klasik Batı Müziği dağarı eserlerinden oluĢan ses kaydı ve viikayıt dinleme formu kullanmıĢtır. AraĢtırmada kullanılan anket Müzik Teorisi veĠĢitme, Armoni ve Batı Klasik Müzik Tarihi sorularını içeren çoktan seçmeli bir formniteliğinde hazırlanmıĢtır. AraĢtırmada uygulanan ölçme araçlarından elde edilenveriler SPSS 24.paket programı kullanılmıĢtır. Betimsel analiz iĢlemleri için; frekans(f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilmiĢ, bulgular tablo ve grafikler ilegörselleĢtirilmiĢtir.Yapılan istatistiksel analize göre öğrencilerin temel müzik bilgileri, müzikkültürüne yönelik bilgilerinin ortalama düzeye yakın olduğu görülmektedir (X=47.57). Klasik batı müziğini dağarında yer alan eser-bestecilere yönelik farkındalıkdüzeylerinin daha düĢük olduğu tespit edilmiĢtir (X=32.15).TMBKT Madde Puanlarının Dağılımlarına iliĢkin elde edilen istatistikselveriler sonucunda müzik öğretmeni adaylarının en baĢarılı oldukları maddelerdekiaritmetik ortalaması (X =3.94) `Aralık Bilgisi` (X=)2.71 `Verilen Majör tonunilgili minör tonunu bulma` ,(X =2.93) `Türk BeĢleri` olduğu saptanmıĢtır. Adaylartarafından verilen yanıtlara göre en düĢük aritmetik ortalamaya sahip maddeler ise (X = .98) `Dominant 7li`, (X =1.35)` Nüans Terimleri`, (X =1.60) ` AkorÇevrimleri`, (X = .73) ` Kontrpuanın tanımı` ve (X =.76) ` Menuet formu` olduğusaptanmıĢtır.Klasik Batı Müziği dağarına iliĢkin eser-besteci eĢleĢtirmelerine yönelikbütün sorularda, öğrencilerin baĢarı düzeylerinin düĢük olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır.Dönemler ve bu dönemlere ait bütün sorularda en çok baĢarı gösterilen eser-bestecieĢleĢtirmelerinin sırasıyla; L. v. Beethoven-Moonlight Sonata(%60) A. Vivaldi-FourSeasons- Spring I (%58) F. Chopin-Nocturne in C # minör(%57) L. v. Beethoven- Symphony n. 5(%46)oldukları sonucuna ulaĢılmıĢtır. Örneklemin farkındalık ve tanıma düzeyinin endüĢük olduğu eserlerin iseviii F. Mendelssohn-ViolinConcerto in E minör (%3) C. Orff- Carmina Burana O Fortuna (%4) C. Debussy, Clair de Lune, Posthumous (%4) Dvorak-New World Symphony-4th Movement (%6)eĢleĢtirmeleri olduğu sonucu ortaya çıkmıĢtır.Öğrencilerin Klasik Batı Müziği Dağarına iliĢkin farkındalık ve tanımadüzeyleri dönem baĢlıkları bakımından incelendiğinde sırasıyla baĢarı oranlarının; Klasik Dönem (%34.8) Barok Dönem (%28.2) Romantik Dönem (%23.8) Çağdaş Dönem (%10.4)biçiminde dağılım gösterdiği sonucuna varılmıĢtır. Buradan hareketle öğrencilerin ençok Klasik Dönem dağarına yönelik farkındalıkları olduğu, ÇağdaĢ Dönemeserlerine iliĢkin kültürlenmelerinin ise diğer dönemlere göre en düĢük düzeydeolduğu görülmüĢtür.Öğrencilerin, Klasik Batı Müziği dağarına yönelik eser-besteci farkındalık vetanıma düzeylerinde en yüksek puanın `F. Chopin, Nocturne in C # minör, Posthumous`maddesinde olduğu tespit edilmiĢtir. `L. v. Beethoven, Moonlight Sonata`, A. Vivaldi,Four Seasons, Spring I eser-besteci eĢleĢmeleri de öğrenciler tarafından en çok bilinendiğer kategoriler olarak göze çarpmaktadır. Farkındalık ve tanıma düzeyi en düĢükolanların ise `F. Mendelssohn, Violin Concerto in E minör`, `C. Orff, Carmina BuranaO Fortuna`, `C. Debussy, Clair de Lune` kategorileri olduğu gözlemlenmektedir.Bütün dönemlere iliĢkin eser-besteci madde puanlarına bakıldığında ise birçoğunundüĢük değerler ile ortalamanın altında yer aldığı saptanmıĢtır.Anahtar Sözcükler:Klasik Batı Müziği Kültürü, Klasik Batı Müziği Kültürü, MüzikÖğretmenleri Adayları, Yeterlilik The aim of this thesis is to determine the level of competence of the musicteacher candidates in the pieces and the culture of Classical Western Music, and ifany, to detect their deficiencies, and to put forward suggestions for addressing thesedeficiencies. The competency of a teacher is a notion which affects the competencyof not only the students but also the education in general. In this research, it is aimedto increase the professional competencies of the related teacher candidates byidentifying their deficiencies and determining their competence levels in ClassicalWestern Music pieces and culture.The research population consists of the music teacher candidates studying inDFAE (Departments of Fine Arts Education), in the Departments of MusicEducation of the universities in Turkey. The research population consists of themusic teacher candidates studying in Departments of Music Education in the DFAEs(Department of Fine Arts Education) of the universities in Turkey. Senior students(N = 143) studying in Gazi Osman PaĢa University Faculty of Education DFAEDepartment of Music Education, Ġnönü University Faculty of Education DFAEDepartment of Music Education, Uludağ University Faculty of Education DFAEDepartment of Music Education, Balıkesir University Faculty of Education DFAEDepartment of Music Education, Mehmet Akif Ersoy University Faculty ofEducation DFAE Department of Music Education and Ömer Halisdemir UniversityFaculty of Education DFAE Department of Music Education are selected for theresearch sample.xA data collection tool, a multiple-choice questionnaire form prepared byreceiving the opinions of experts, and the sound recording and the record listeningform consisting of Classical Western Music repertoire were used in this thesis. Thequestionnaire which was used in the study was prepared as a multiple-choice formwhich included the questions of Music Theory, Hearing, Harmony and History ofWestern Classical Music. SPSS software package 24 was used for the data obtainedfrom the measurement instruments applied in the research. Frequency (f) andpercentage (%) values were determined for the process of descriptive analysis andthe results were visualized with the tables and graphics.According to the statistical analysis, it was observed that the students' basicknowledge of music and music culture is approximately at the intermediate level (X= 47.57). However, it was found that their awareness levels of the pieces and thecomposers of Classical Western Music repertoire were lower (X = 32.15).As a result of the acquired statistical data regarding the Distribution ofSubject Scores of BMICT (Basic Music Information and Culture Test), it wasobserved that the arithmetic means of the subjects where the music teachercandidates were most successful at are as follows: (X = 3.94) `Interval Knowledge`,(X = 2.93) `Turkish Five` and (X = 2.71) `Identifying the Relative Minor Scale ofthe Given Major Scale`. Moreover, according to the answers of the candidates, thesubjects which had the lowest arithmetic means are as follows:(X = .73) `The Definition of Counterpoint`, (X = .76) `Minuet Form`, (X = .98)`Dominant Seventh Chord`, (X = 1.35) `Dynamic Signs` and (X = 1.60) `ChordProgressions`.It was concluded that the students‟ levels of achievement were low in allquestions regarding pieces-composers matching activities about the ClassicalWestern Music repertoire. It was also deduced that the most accomplished piecescomposers matching questions about the periods and all questions related to theseperiods are as follows: L. v. Beethoven-Moonlight Sonata (%60)xi A. Vivaldi-Four Seasons- Spring I (%58) F. Chopin-Nocturne in C # minör(%57) L. v. Beethoven- Symphony n. 5(%46)It was observed that the pieces where the sample‟s level of awareness andrecognition was the lowest are as follows: F. Mendelssohn-Violin Concerto in E minor (%3) C. Orff- Carmina Burana O Fortuna (%4) C. Debussy, Clair de Lune, Posthumous (%4) Dvorak-New World Symphony-4th Movement (%6)When the students‟ level of awareness and recognition of Classical WesternMusic repertoire were examined in terms of the period titles, it was found that theirsuccess rates are distributed as follows: Classical Period (%34.8) Baroque Period (%28.2) Romantic Period (%23.8) Contemporary Period (%10.4)Based on these data, it was observed that, the students had the mostawareness level at the Classical Period repertoire, and their acquisition of culturerelating to the pieces of Contemporary Period is at the lowest level in comparisonwith the other periods.It was confirmed that the highest score in the students‟ level of awareness andrecognition of the pieces-composers matching questions about Classical WesternMusic was on the subject of `F. Chopin, Nocturne in C # minor, Posthumous`. Theother most accomplished subjects by students are the pieces-composers matchings of`L. v. Beethoven, Moonlight Sonata`, `A. Vivaldi, Four Seasons, Spring I`.Furthermore, those with the lowest level of awareness and recognition are thesubjects of `F. Mendelssohn, Violin Concerto in E minor`, `C. Orff, CarminaBurana O Fortuna` and `C. Debussy, Clair de Lune`. When the scores of the xiipieces-composers matching questions regarding all periods were examined, it wasseen that many of them were below the average level with low values.Keywords: Classical Western Music Culture, Classical Western Music Culture,Music Teacher Candidates, Proficiency
Collections