Show simple item record

dc.contributor.advisorYağmur Şahin, Esin
dc.contributor.authorErgin, Ayşe Esra
dc.date.accessioned2020-12-07T07:44:10Z
dc.date.available2020-12-07T07:44:10Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-05-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109479
dc.description.abstractTek Dilli ve Çok Dilli Öğrencilerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenme StratejileriBu çalışmanın amacı, tek dilli ve çok dilli öğrencilerin Türkçe öğrenme stratejilerini incelemektir. Araştırmaya Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, İstanbul Aydın Üniversitesinde Türkçe öğrenen B2, C1 seviyesinde toplam 107 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, genel tarama metodu kullanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyeti, yaşı, öğrenim durumları, kur düzeyleri, kaç dil bildikleri, kaç yıldır Türkiye'de oldukları, Türkçe öğrenme amaçları bakımından strateji kullanımları ile ilgili farklılık olup olmadığını belirlemek için betimsel ve çıkarımsal analizler kullanılmıştır. Araştırmada, Oxford'un (1990) geliştirdiği Cesur ve Fer (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan Dil Öğrenme Strateji Envanteri, Katılımcı Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Araştırma verilerinden hareketle elde edilen sonuçlara göre 3.75 ortalama ile en fazla üstbilişsel stratejilerin kullanıldığı, 3.30 ortalama ile ise en az duyuşsal stratejilerin kullanıldığı görülmüştür. Demografik özellikleri açısından tek dilli ve çok dilli öğrenciler arasından erkek öğrencilerin, kadın öğrencilerden daha fazla strateji kullandığı sonucuna varılmıştır. Genel olarak sonuçlara bakıldığındaysa dil öğrenme stratejilerinin tüm öğrencilerce yüksek düzeyde kullanıldığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Öğrenme Stratejileri, Dil Öğrenme Stratejileri, Türkçe Öğrenme Stratejileri.
dc.description.abstractLearning Strategies for Turkish as a Foreign Language by Monolingual and Multilingual StudentsThe main purpose of this study is to examine learning strategies of monolingual and multilingual learners. 107 students who are learning Turkish language at Çanakkale Onsekiz Mart University, Marmara University and İstanbul Aydın University at B1and C1 level participated to the current study.In the study, general scanning model has been used. Descriptive and inferential analysis have been used to diagnose the differences whether there are differences related to strategies used in learning Turkish, gender of the students, age, educational level, language level, the number of the languages they know and how long they have been to Turkey. In the study, the Language Learning Strategy inventory and Personal Information form that are developed by Oxford (1990) and adapted to Turkish by Cesur and Fer (2007).In accordance with the results of the study, meta cognitive strategies with an average of 3.75 are the ones that are used most commonly. Besides, affective strategies are used least with an average of 3.30. In terms of demographic features of the monolingual and bilingual participants, it was observed that male students use stragies more frequently compared to females. Overall, the results Show that language learning strategies have been used at a high level in all pupils.Key Words: Learning strategies, Language learning strategies, Turkish language learning strategies. en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleTek dilli ve çok dilli öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenme stratejileri
dc.title.alternativeLearning strategies for Turkish as a foreign language by monolingual and multilingual students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-01
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmMonolingual
dc.subject.ytmMultilingualism
dc.subject.ytmLearnin strategies
dc.subject.ytmForeign language education
dc.identifier.yokid10203942
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid527797
dc.description.pages171
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess