Mesleki eğitim merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin iş doyumlarına ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı İzmir ilinde bulunan mesleki eğitim merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin iş doyumlarına ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre incelenerek değerlendirilmesidir. Bu araştırma İzmir ilinde bulunan mesleki eğitim merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin sosyo-demografik özelliklerini, iş doyumlarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmış nicel bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma grubunu İzmir ili ve ilçelerinde bulunan mesleki eğitim merkezlerinde, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Veri toplama yöntemi olarak literatür taraması yapıldıktan sonra elde edilen verilere göre `İş Doyumu Ölçeği` kullanılmıştır. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde öğretmenlerin kişisel bilgileri; cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olduğu okul türü ve öğretmenlikteki hizmet yılına yer verilmiştir. İkinci bölüm 32 soru, altı alt boyuttan oluşmuştur. Alt boyutlar; yönetim biçemi, çalışma olanakları, iş arkadaşları, gelişme ve yükselme olanakları, fiziksel ortam ile ücret ve personeldir.Veri toplama aracı, İzmir ili ve ilçelerinde bulunan mesleki eğitim merkezinde görev yapan 177 öğretmene uygulanmıştır. Veriler toplandıktan sonra analizler SPSS.23 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Veri analizi yapılırken öncelikle frekanslar, yüzdeler, ortalamalar ve standart sapmalar verilmiştir. İki gruplu karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t-testi, ikiden fazla olan gruplardaki karşılaştırmalar için ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. One-Way ANOVA testlerinde gruplar arasındaki farklılığın kaynağını bulmak için Post Hoc testlerinden birisi olan Tukey testinden yararlanılmıştır. İş doyumu alt boyutları arasındaki ilişki ise Pearson Korelasyon katsayısı ile hesaplanmıştır.Yapılan analizler sonucunda, öğretmenlerin iş doyumunun yaş, medeni durum ve mezun oldukları okul türü değişkenleri açısından anlamlı farklılık oluşturmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ama cinsiyet ve öğretmenlikteki hizmet yılı değişkenlerinde oluşan farklılığın ise anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde yönetim biçemi, gelişme ve yükselme olanakları ile ücret ve personel alt boyutlarındaki farklılığın kadın öğretmenler lehine anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlikteki hizmet yılı değişkeni açısından incelendiğinde yönetim biçemi, gelişme ve yükselme olanakları ile fiziksel ortam boyutlarında anlamlı farklılık olduğu ve bu farklılığın hizmette 5 yıl ve daha az olan öğretmenlerin lehine olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler: İş Doyumu, Mesleki Eğitim Merkezi, Öğretmen The purpose of this study is to investigate the opinions of teachers teaching in vocational training centers in İzmir province regarding their job satisfaction depending on various factors. This study is a qualitative one aiming to define the opinions of teachers teaching in vocational training centers in İzmir province regarding to their job satisfaction as well as their socio-demographic features. The participants of the study consisted of teachers teaching in vocational training centers in İzmir province and towns around during 2017- 2018 education period. In the study, a ''Job Satisfaction Scale'' questionnaire was employed as a data collection tool based on the data collected after literature review. The questionnaire consisted of two parts. The first part had personal information of the teachers, gender, age, marital status, type of alma mater and teaching experience. The second part had 32 questions with six sub dimensions such as; management style, working facilities, colleagues, improvement and promotion opportunities, physical environment/setting, salary and staff. The questionnaire was applied to 177 teachers teaching in vocational training centers in İzmir province and towns around. After data were collected analyzes were performed using SPSS.23 package programme. During of data analyze primarily, frequencies, percentages, averages and standard deviation has been given. For the two groups, t-test was used for independent groups and one-way analysis of variance was used for comparisons in more than two groups. Turkey test, which is one of the Post Hoc tests, was used to find the source of the difference between the groups in Anova tests. The relation between job satisfaction and sub-dimensions was calculated by Person Correlation Coefficient. As a result of the analyzes, it was found that, age, marital status and alma mater have not been constituted significant difference in teachers job satisfaction. However, it was found that the difference in the gender variable and the years of service in teaching variable was significant. When analyzed in terms of gender variable, it was found that the difference in management style, development and promotion opportunities and wage and personnel sub-dimensions were significant in favor of female teachers. Regarding the variable of experience years of teachers; management style, improvement and promotion opportunities, physical environment sub dimensions indicated a statistically significant difference and the difference was for the benefit of teachers whose teaching experience was 5 years or less. Keywords: Job Satisfaction, Vocational Training Center, Teachers
Collections