Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görev alan öğretmenlerin iş tatmini ve tükenmişlik düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dil, bir anlaşma sistemi olarak ifade edilir. Bu sistem sadece seslerden, sözcüklerden oluşmaz. Seslerin ve sözcüklerin yanında ait olduğu milletin düşünce yapısı, kültürü, dünya görüşü de yer alır. Yabancı dil öğretimini bu açıdan incelendiğinde, yabancı dil sadece ana dildeki kavramları yabancı dile çevirip karşı tarafa aktarmak şeklinde algılanmamalıdır. Yabancı dil öğretiminde bireylere hedef dilin kültürü, düşünce yapısı ve dili kullanan toplumun dünya görüşü de aktarılmalıdır. Bu araştırmanın amacı, Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde görev alan öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri ile tükenmişlik düzeylerini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde görev alan öğretmenlerin iş tatmini ve tükenmişlik düzeyleri cinsiyet, yaş, eğitim durumu, gelir düzeyi, kıdem, iş yerindeki konum, iş yerindeki imkanlar, medeni durum, mesleği isteyerek seçme değişkenlerine göre incelenip değerlendirilecektir. Araştırmada nicel araştırma türleri içerisinde yer alan `Tarama araştırması modeli` kullanılmıştır. Bir grubun belirli niteliklerini tespit etmek amacıyla bilgilerin toplanmasını sağlayan çalışmalarda tarama modeline başvurulur. Araştırmanın örneklemi yurt içi ve yurt dışında Türkçe Öğretim Merkezlerinde görev yapan ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimiyle görevli 115 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmada 11 maddelik kişisel bilgi formu ve Minnesota İş Tatmini ölçeği ile Maslach Tükenmişlik düzeyi ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizi SPSS 21.0 istatistik paket programından yararlanılarak yapılmıştır. Araştırmadan çıkan veriler Mann-Whitney ve Kruskal-Wallis Testi uygulanarak incelenmiştir.Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görev alan öğretmenlerin görüşlerinin; yaş, mesleği isteyerek seçme, medeni durum, cinsiyet, iş yerindeki konum değişkenlerine göre istatiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görev alan öğretmenlerin görüşlerinin; mesleki kıdem ve gelir düzeyi değişkenlerinin dışsal tatmin puanı açısından istatiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görev alan öğretmenlerin görüşlerinin; çalışılan kurumdaki imkanlar ve eğitim durumu değişkenlerinin toplam tatmin puanı ve tükenmişlik düzeyi açısından istatiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Evaluation of Job Satisfaction and Burnout Levels of Teachers Teaching Turkish as a Foreign LanguageLanguage is a communication system. This system does not only consist of sounds or words. Besides the sounds and words, the thought structure, culture and world view of the nation it belongs to also take place. When we study foreign language teaching in this respect, foreign language should not be perceived as translating the concepts in the mother tongue to a foreign language and transferring it to the other side. In the foreign language teaching, the culture of the target language, the structure of thought and the world view of the society that uses the language should be conveyed to the individuals.The aim of this research is to determine the job satisfaction levels and burnout levels of teachers who are involved in teaching Turkish as a foreign language. For this purpose, the job satisfaction and burnout levels of the teachers working in the teaching of Turkish as a foreign language will be examined and evaluated according to the variables of gender, age, education, income level, seniority, place of work, opportunities in the workplace, marital status, and the choosing the profession willinglyIn the research, `Exploratory Correlation Model which is among the correlational research types is used. This model has been selected to analyze the relationships between variables and to understand the effect of these variables on job satisfaction and burnout levels of teachers. The sample of the study consists of 115 teachers working in various institutions and teaching Turkish as a foreign language.An 11-item personal information form and Minnesota Job Satisfaction scale with Maslach Burnout level scale were used in the study. The analysis of the quantitative data of the study was made by using SPSS 21.0 statistical package program. The data of the study were analyzed by using Mann-Whitney and Kruskal-Wallis Test.It was determined that on the opinions of teachers working in Turkish teaching as a foreign language; age, occupational choice, marital status, gender, workplace variables were not found to show a statistically significant difference. It was determined that on the opinions of teachers working in Turkish teaching as a foreign language; there is a statistically significant difference between the variables of seniority and income level in terms of external satisfaction points. It was determined that on the opinions of teachers working in Turkish teaching as a foreign language; there is a statistically significant difference in terms of total satisfaction and burnout level in the facilities and educational status in the institution.
Collections