İlköğretim Türkçe ders kitaplarındaki çocuk edebiyatı metinlerinde moral değerler sistemi (5, 6, 7, 8. sınıf/ 2005-2017)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Toplumların sağlıklı eğitim politikaları ile yetiştirilmesi ve desteklenmesi, siyasal sistemlerin devamlılığı ve geliştirilebilirliği açısından oldukça büyük önem taşımaktadır. Toplumlar kendi moral değerler sistemlerini gelecek kuşaklara aktarabilmek, toplumsal benlik oluşturmak için eğitim politikalarını, eğitim programlarını ve eğitim kurumlarını titizlikle şekillendirmenin yanı sıra eğitim kurumlarında okutacakları en temel materyallerden biri olan ders kitaplarını da aynı titizlikle hazırlamak mecburiyetindedirler. Bu çalışmada, 2005-2017 yılları arasında uygulanan Türkçe Öğretim Programları yapıları, taşıdıkları eğitim felsefesi, hedeflenen davranış ve kazanımlar açısından değerlendirmeye alınmıştır. 1981 Türkçe Dersi Programı ile 2005 Türkçe Dersi Programı'nın karşılaştırılması yapılmıştır. 2015 yılında programda yapılan düzenlemeler ele alınmıştır. Bu programlar aracılığıyla okullarda verilmek istenen moral değerlerin tespitine gidilmiştir. Türkçe dersinde kullanılan metinlerin önemi, tartışılmaz bir gerçekliktir. 2005-2017 tarihleri arasında Millî Eğitim Bakanlığı onaylı ilköğretim ikinci kademe öğrencilerine sunulan ders kitaplarındaki metinler tema-metin ilişkisi, metin-tür ve metin-yazar ilişkisi bakımından incelemeye alınmıştır. Moral değerlerin ders kitaplarındaki metinlerde hangi kavramlarla aktarıldığı üzerinde durulması gereken bir noktadır. Türkçe ders kitaplarında yer alan olaya ve duyguya dayalı türler, moral değerler açısından incelemeye alınmıştır. Çocuk Edebiyatı içinde yer alan bu metinler vasıtasıyla, çocuklara verilmek istenen moral değerler sisteminin neler olduğunun değerlendirmesine gidilmiştir. Anahtar Kelimeler: Öğretim Programı, Türkçe dersi, Çocuk Edebiyatı metinleri, olaya ve duyguya dayalı türler, moral değerler, kavramlar Raising and supporting the societies with healthy education policies is essential in terms of continuity and progression of political systems. Societies need to shape educational policies, curriculum and educational institutions meticulously for forming social identity and transferring their own moral values systems to the next generations. Besides they need to prepare the lesson books which are the basic materials to be studied in the educational institutions with the same care. In this study Turkish Curricula applied between 2005-2017 are reviewed in terms of their structure, their educational philosophy, targeted behaviours and attainments. A comparison is made between Turkish Lesson Program of 1981 and Turkish Lesson Program of 2005. The regulations made in the curriculum in 2015 are adressed. Moral values intended to be conveyed in school through these curricula are identified. Importance of the texts used in Turkish lessons is an indisputable reality. The texts in the Ministry of National Education certified lesson books presented to secondary school students are reviewed in terms of theme-text relationship, text-type relationship and text-author relationship. Which type of concepts are used to convey moral values in the texts of lesson books needs to be considered. Event and emotion driven genres in Turkish lesson books are reviewed in terms of moral values. Trough these texts in Children's Literature, the question of what is the moral values system that is intended to be conveyed to children is discussed. Keywords: Curriculum, Turkish Lesson, Children's Literature texts, event and emotion driven genres, moral values, concepts.
Collections