Okul öncesi eğitim yöneticilerinin demokratik tutum ve davranışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim yöneticilerinin demokratik tutum ve davranışlarının kendileri ve öğretmenler açısından değerlendirmesinin yapılmasıdır.Araştırmanın evreni, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Şırnak ili ve ilçelerinde bünyesinde anasınıfı bulunan ilkokullar ve bağımsız anaokullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Şırnak il merkezi, İdil, Silopi ve Cizre ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bünyesinde anasınıfı bulunduran ilkokullar ile bağımsız anaokullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerden olasılıklı örnekleme yönteminden basit rastgele örnekleme yoluyla seçilen 56 okul yöneticisi ve 209 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Ağıroğlu Bakır (2007), tarafından geliştirilen ''Okul Yöneticilerinin Okul Yönetiminde Sergiledikleri Demokratik Tutum ve Davranış Ölçeği'' kullanılmıştır.Ölçekle elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır. Çalışmada betimsel istatistik yöntemleri (frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma), anlamlı farklılıkların incelenmesinde; verilerin normal dağılım gösterdiği gruplarda parametrik testlerden t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), verilerin normal dağılım göstermediği gruplarda parametrik olmayan (nonparametrik) testlerden Mann Whitney U testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Okul öncesi eğitim yöneticileri okul yönetiminde ''Her zaman'' demokratik tutum ve davranış gösterdikleri sonucuna varılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerine göre okul öncesi eğitim yöneticilerinin okul yönetiminde gösterdikleri demokratik tutum ve davranışlarına ilişkin görüşleri ''Çoğu zaman'' olarak ortaya çıkarılmıştır. Okul öncesi yöneticilerinin demokratik tutum ve davranışlarının cinsiyet, görev yaptığı kurum, idari kıdem yılı, hizmet içi eğitim alma durumu ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Okul öncesi eğitim yöneticilerinin demokratik tutum ve davranışlarına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda kıdem yılı, görev yaptığı kurum ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık çıkmamıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim durumu değişkenine göre okul öncesi eğitim yöneticilerinin demokratik tutum ve davranışları arasında ön lisans ve lisans tamamlayan öğretmenlerin lehine anlamlı bir farklılık çıkmıştır. Okul öncesi eğitim yöneticilerinin demokratik tutum ve davranışlarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri arasında okul yöneticilerinin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. The aim of this research is evaluating of democratic attitudes and behaviours of pre-school teaching administors from the point of teachers and themselves.The population of research is the administors and teachers that work in Ministry of National Education's primary schools which have pre-schools and independent pre-schools in 2017-2018 education year in Şırnak and its' townships.The sample of research is 56 school administors and 209 pre-school teachers that work in primary schools which have pre-schools and independent pre-schools in 2017-2018 education year in city center of Şırnak and İdil, Silopi and Cizre. The sample of research is choosen with simple random sampling from probablity sampling method.`The scale of democratic attitudes and behaviours of pre-school teaching administors in conducting schools`, enhanced by Ağıroğlu Bakır (2007), is used as a data collection tool.SPSS 16.0 package programme is used in the course of analyzing the data. In the research, the descriptive statistical techniques (frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation), in the analyzing significant differences; the groups, show normal distribution, benefit from t test and one-way analysis of variance (ANOVA), the groups, doesn't show normal distribution, benefit from one of nonparametric tests `Mann Whitney U`.According to research results, pre-school teaching administors `always` show democratic attitudes and behaviours in school directing. Up to pre-school teachers, administors `usually` show democratic attitudes and behaviours. There is not a significant difference between pre-school administors' democratic attitudes and behaviours with gender, institution, seniority, the fact of in service training and subject. In regards to pre-school teachers, there is not a significant difference between pre-school administors' democratic attitudes and behaviours with institution, seniority and in service training. As a difference of pre-school teachers' educational status, there is a significant difference to pre-school administors' democratic behaviours and attitudes in favor of pre-school teachers, who complete associate degree or bachelor's degree. There is a significant difference between administors and teachers views in favor of administors on the topic of evaluating administors' attitudes and behaviours.
Collections