İlkokul sosyal bilgiler dersi kapsamında 4.sınıf öğrencilerinin yerel okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi (Çanakkale ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında 4.Sınıf Öğrencilerinin Yerel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği)Yasir AKBAŞÖzetBu araştırmada yeni bir okuryazarlık türü olarak önerilen ve sosyal bilgiler dersinde kazandırılması gerektiği öngörülen `yerel okuryazarlık` becerisine ilişkin ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin durumlarını belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale İli merkezinde bulunan `18 Mart, Anafartalar, Arıburun, Atatürk, Çanakkale Ticaret Borsası, Hüseyin Akif Terzioğlu, İstiklal, Kepez Atatürk, Mustafa Kemal Özlem Kayalı ve Vali Fahrettin Akkutlu İlkokullarının 4.sınıfında öğrenim gören 300 öğrenci oluşturmuştur. Kullanılan örnekleme yöntemi ise, tüm öğrencilere ulaşma imkânı sağlamadığından dolayı her okuldan bir sınıf olacak şekilde seçilmiştir. Çalışma nitel araştırmaya uygun olarak seçilen tekniklerinden durum çalışması deseninde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilere yapılandırılmış görüşme formu bizzat araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Görüşme formunda, Çanakkale iline yönelik Yerel Okuryazarlık becerisi kapsamında ele alınan bilişsel ve duyuşsal nitelikler hakkında sorular yer almaktadır. Araştırmacı tarafından formlar tek tek incelenmiş ve sorulara verilen ortak cevaplar kategorize edilerek tablolarda frekansları ile gösterilmiştir.Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre öğrencilerin Çanakkale'deki birçok tarihi yeri gezdiği belirlenmiştir. Gezilen bu yerlerle ilgili hissettikleri düşünceler ve bir misafirleri geldiğinde onlara nasıl bir tanıtım yapacakları konusunda belirttikleri görüş özellikleri ortaktır. Fakat öğrencilerin, görüşme formunda sorulan ve Çanakkale'de hemen hemen her gün gördüğü, önünden geçtiği ya da gezdiği tarihi yerler ile ilgili bilgi sahibi olmadığı ya da yanlış bilgilere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin yerel okuryazarlık becerisine yeteri düzeyde sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Examination of Local Literacy Levels of 4th Grade Students within the Scope of Pryimary School Social Studies Course: The Case of Çanakkale ProvinceYasir AKBAŞAbstractIn this study, it is aimed to determine the level of local literacy skills of the 4th grade students regarding the concept of `local literacy ilen which is suggested as a new type of literacy and which should be acquired in social studies course. The study group of the research is located in the Çanakkale Province and consist of 300 primary school student who are from `March 18, Anafartalar, Arıburun, Atatürk, Barbaros Hayrettin Pasha, Çanakkale Commodity Exchange, Hüseyin Akif Terzioğlu, İstiklal, Kepez Atatürk, Mustafa Kemal Özlem Kayalı and Governor Fahrettin Akkutlu` primary schools. Although permission was given for Barbaros Hayrettin Paşa Primary School, there is no participant from there in the practice. The sampling method was chosen as one class from each school since it did not provide access to all students. The study was carried out with case study design which is one of the qualitative research designs. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. Structured interview form was applied to the students by the researcher himself. In the interview form, there are questions about the historical and national values or places, which locating or experiencing in the Çanakkale. The forms were read one by one and the common answers given to the questions were categorized and displayed in the tables with their frequencies.According to the results of the study, it was determined that the students visited many historical places in Çanakkale. The thoughts he / she feels about these places visited and the views they give about how to make a publicity when a guest arrives are common. However, it was concluded that the students have not any information or they have misinformation about the historical places they visited in the Çanakkale. Accordingly, it was concluded that students do not have local literacy skills.
Collections