Ergenlerin ailelerinden algıladıkları psikolojik kontrol öz düzenleme becerileri ve akademik motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireyler, küçük yaşlardan başlayarak hayatları boyunca farklı gelişim dönemlerinden geçer. Ergenlik dönemi cinsel, psikososyal olgunlaşma dönemi olmakla birlikte bireyin özerklik ve kimlik gelişimini sosyal uyumunu kazanması gibi görevleri de içermektedir. Ergeni bekleyen gelişimsel görevler aile içi süreçlerde de bir hareketliliğe ve dengelerin değişmeye başlamasına yol açar. Bunun yanı sıra ebeveynlerin de çocuklarının büyüdüğü fikri ile karşı karşıya kalması süreçte güçlük yaşanmasına sebep olabilmektedir. Özerklik kazanmaya çalışan bireyin benliğini hedef alan aile davranışları arasında psikolojik kontrol de bulunmaktadır. Bireyler doğdukları andan beri bir genetik miras ile gelirler ve belli davranış kalıpları öğrenirler. Deneyimlerine göre kendilerindeki var olan eğitim süreçlerini kendine uygun şekillendirebilmesini temele alan öz düzenleme becerileri ve onların harekete geçmesinde itici güç olan akademik motivasyonları bir birey olma yolunda önemli roller üstlenmektedir. Bu çalışmada ergenlik dönemindeki öğrencilerin, ailelerinden algıladıkları psikolojik kontrol ile öz düzenleme becerileri ve akademik motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma Aydın İli, Efeler Merkez ilçesinde örgün eğitim kurumlarına devam eden farklı okul türlerinden lise birinci sınıf öğrencilerinden oluşan bir örneklem ile gerçekleştirilmiştir. Tüm okul türlerinden toplam 780 öğrenciden veri toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda, ebeveynden algılanan psikolojik kontrolün akademik motivasyon üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu etkiyi sağlayan ise öz düzenleme becerilerinin tam aracılık rolüdür. International academic literature emphasizes that a person keeps on developing in his or her psychosocial stages. These developmental stages have different characteristics like physiological and psychological. Adolescence is one of these developmental stages and adolescence is a period of heightened `storm and stress` is reconsidered in light of contemporary research. Adolescence is a maturation period of sexual and psychosocial. Persons obtains their autonomy, identity development and social harmony during adolescence period. Developmental tasks that remain for adolescence also leads to a changing in variability and balance in the family processes. Besides, parents realizes the idea that their children are growing up. Parents apply many different parenting behaviour during the growth process of their children. One of these behaviours is psychological control. Psychological control, that perceived by adolescent which is applied by parents, affects adolescent's many behaviours. The main purpose of the present study was to investigate the relationships between perceived psychological control, self-regulation and academic motivation for adolescent persons. Personal information form for demographics variables, Psychological Control Scale, Perceived Self-Regulation Scale and Academic Motivation Scale were used for collecting data. A total of 780 adolescents participated in this study. Participants are student from 8 different high school in Aydın. As a result of the study we found that perceived psychological control from parents effected academic motivation. This effect is the full mediating role of self-regulation skills.
Collections