Normal gelişim gösteren ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin ailelerinde ve çevrelerinde bulunan özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının incelenmesi (Çanakkale merkez ilçe örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Çanakkale (merkez ilçe) deki kaynaştırma eğitimi uygulamasının yapıldığı ilkokullarda ve ortaokullarda eğitim gören normal gelişim gösteren öğrencilerin sınıflarında, ailelerinde ve çevrelerinde bulunan özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Çanakkale merkez ilçede kaynaştırma eğitimi uygulamasının yapıldığı okullarda eğitim gören normal gelişim gösteren öğrenciler; örneklemini ise Çanakkale merkez ilçede bulunan beş ilkokul ve beş ortaokuldan toplam 809 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan normal gelişim gösteren öğrencilerin sosyo-ekonomik durumlarına ilişkin veriler, `Sosyo-Ekonomik Düzey Belirleme Anketi` uygulanarak toplanmıştır. Normal gelişim gösteren öğrencilerin, özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarını ölçmek için ise Siperstein 1980 tarafından geliştirilen ve Çifci (1997) tarafından Türkçe' ye uyarlanan `Etkinlik Tercih Formu` ve kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen tüm veriler değerlendirildiğinde ise cinsiyet değişkeni ile ailede ve yakın çevrede özel gereksinimli birey bulunma değişkenine göre normal gelişim gösteren öğrencilerin özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Diğer değişkenler olan anne ve baba eğitim seviyesi, kardeş sayısı, gelir düzeyi ve sınıf düzeyi değişkenlerinin normal gelişim gösteren öğrencilerin özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarında anlamlı düzeyde bir farklılığın olmadığı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Kaynaştırma eğitimi, Özel gereksinimli öğrenci, Tutum The aim of the this study is to determine the attitudes of students with normal development in primary and secondary school age in Canakkale (central district) towards the inclusive students in their families and environment. The population of the study consists of the students showing normal development in the inclusive schools in central district of Canakkale and the research sample also consists of the 809 students from five primary and five secondary schools in the central district of Canakkale. The socio-economic status of the students with normal development were obtained by using the socio-economic level determination questionnaire. In order to evaluate the attitude of the students, who have normal development, towards the students with special needs, ''The Activity Preference Form'' which is developed by Siperstein(1980) and adapted to the Turkish by Çiftçi(1997) was used. According to the results of the study, when the all data was acquired, is evaluated; there is a significant difference in attitudes of the students, who have normal development, towards to the students with special needs according to gender variable and havin a person with disabilities in their families and close environment. It is seen that there is not any significant difference in attitudes of the students who have normal development towards students with special needs according to other variables like parental education, number of siblings, income level and class level.Key words: Inclusion, Students with special needs, Attitude
Collections