Okul öncesi öğretmen adaylarının fen ve doğa etkinliklerinde pop-up book tekniğinin kullanımına ilişkin tutumları ve bu tutumları etkileyen faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının pop-up uygulamalarına dair bilgi düzeylerini ve fen ve doğa etkinliklerinde Pop-up Book tekniğinin kullanımına ilişkin tutumlarını ölçmektir. Bu bilgi düzeylerinin ve tutumlarının ölçülmesi için öncelikle literatür taranmış ancak geçerli ve güvenilir ölçekler bulunamamıştır. Bu nedenle katılımcıların söz konusu bilgi düzeylerini ve tutumlarını ölçebilmek adına geçerli ve güvenilir ölçekler geliştirilmiş ve öğretmen adaylarının bu ölçeklerden aldıkları puanlar ile demografik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmada betimsel bir yöntem olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. PBBT ve PBTÖ'nün geliştirilme aşamasında pilot ve asıl uygulamaya ÇOMÜ'de öğrenim gören 200'er okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Öncelikle ölçeklerin kapsam geçerliliği uzman görüşüyle sağlanmış ve 20 maddelik PBBT'nin taslak hali 17 maddeye, 44 maddelik PBTÖ'nün taslak hali ise 40 maddeye düşürülmüştür. Kapsam geçerliği ardından pilot uygulamada PBBT'nin geçerliği madde güçlük ve ayırt edicilik indeksleriyle, güvenirliği ise eş değer yarılar yöntemi ile sağlanmıştır. Bununla birlikte PBTÖ'nün geçerliği kapsam geçerliliğinin ardından yapı ve uygulama geçerliği ile, güvenirliği ise eş değer yarılar analizi ve Cronbach Alfa değerlerleriyle belirlenmiştir. PBTÖ'nün yapı geçerliği için AFA ve DFA uygulanmış ve ayrıca DFA için AMOS 24.0 programından faydalanılmıştır. Faktör analizleri neticesinde 25 madde madde ölçekten çıkarılmış ve ölçek 15 maddeye düşürülmüştür. Yapılan analizler sonrasında tek faktörden oluşan yapı elde edilmiş ve bu faktöre İSTEK adı verilmiştir. Uygulama sonrasında elde edilen verilerin betimsel ve istatistikler analizleri için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Diğer yandan normal dağılım gösteren PBBT'nin bağımsız değişkeninlere göre analizinde parametrik (Bağımsız gruplar t-testi, ANOVA ve Post-Hoc analizleri), normal dağılım sergilemeyen PBTÖ'nün bağımsız değişkeninlere göre analizinde ise non parametrik testler (Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve Bonferroni Düzeltmeli Mann Whitney U testi) kullanılmıştır. Sonuçlara göre öğretmen adaylarının PBBT den elde etikleri puanlar orta seviyedeyken, PBTÖ elde etikleri puanlar ise oldukça yüksek bulunmuştur. Bununla birlikte adaylarının cinsiyet, sınıf, akademik başarı ortalaması ve anne eğitim düzeyleri ile hem PBBT hemde PBTÖ ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında anlamlılık sağlayacak şekilde farklılıklar tespit edilmiştir. Ancak lise türü, lise mezuniyet derecesi, sosyoekonomik düzey değişkenleriyle PBBT ve PBTÖ ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında anlamlılık sağlayacak şekilde farklılıklar bulunamamıştır. Yaşam yeri değişkeniyle öğretmen adaylarının PBBT'den aldıkları puanlar arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmazken PBTÖ'den aldıkları puanlar arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur. Son olarak baba eğitim düzeyi değişkeniyle PBBT'den aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık belirlenirken, PBTÖ'den aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık belirlenememiştir.Anahtar Kelimeler: Pop-up book, Okul Öncesi Eğitim, Öğretmen Adayı, Fen Eğitimi The aim of this study is to measure the knowledge levels of preschool teacher candidates about pop-up applications and their attitudes towards the use of Pop-up Book technique in science and nature activities. In order to measure these knowledge levels and attitudes, firstly literature review was searched but valid and valid and reliable scales related to this subject could not be found. Therefore, valid and reliable scales have been developed to measure the participants' knowledge level and attitudes. After the test development process, the relationship between the scores of teacher candidates and their demographic characteristics was examined. In this study, relational survey model as a research descriptive method was used. In the development process of PBBT and PBTÖ 200 pre-school teacher candidates from ÇOMÜ were participated in the pilot and full-scale implementation. Firstly, the scope validity of the scales was provided by expert opinion. In this way, the draft of PBBT with 20-items was reduced to 17-items. The draft of PBTT of 44-items was also reduced to 40-items. After the scope validity studies, the validity of PBBT were achieved by item analyses containg item difficulty index and discrimination index, and its reliability was also obtained by the half-split method. On the ather hand, the validity of the PBTO scale after the scope validity studies provided by experts was determined with construct and full-scale implementation, and its reliability was reported by split half method and Cronbach Alpha value. In calculations, EFA used for the construct validity of PBTO were performed by SPSS 22.0 program and the AMOS 24.0 program for CFA was also used. As a result of EFA and CFA analyses, 25-items were removed from the scale and the scale was reduced to 15-items with a single factor structure. This was called as İSTEK. SPSS 22.0 program was used for descriptive and statistical analysis of the data obtained after full-scale implementation. The parametric tests were used for the analysis of independent variables in PBBT data presented normal distribution curves. Hovewer non parametric tests were used for the analysis of independent variables in PBTO which did not show normal distribution. According to the results, PBBT scores were at medium level, while pre-service teachers' scores obtained from PBTO were found to be quite high. However, there were significant differences between the candidates' gender, grade, average of academic achievement and mother's education levels and the scores obtained from both PBBT and PBTO scales. However, no significant differences were found between high school type, high school graduation degree, socioeconomic level variables and the scores obtained from PBBT and PBTO scales. There was no significant difference between the place of residence variable and the scores obtained from PBBT of the candidate teachers, but there was a significant difference between the scores obtained from PBTO. Finally, while there was a significant difference between father education level variable and PBBT scores of the candidate teachers, no significant difference was found between PBTO scores.Keywords: Pop-up book, Preschool Education, Candidate Teacher, Science Education
Collections