Ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygılarının kullandıkları öğrenme stilleri ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygı düzeylerine, öğrenmede kullandıkları öğrenme stillerine ve kişisel bilgilerine ulaşılmaya çalışılmış, bunlar arasındaki ilişkinin varlığı araştırılmıştır. Araştırmada; nicel araştırma yöntemlerinden iki ya da daha fazla değişkenin aralarındaki birlikte değişimi ve bunlar arasındaki ilişki ve bağlantıları belirlemek amacıyla kullanılan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, Çanakkale ilinde bulunan ortaokullardan tesadüfi yolla seçilmiş 7 ortaokul (Gazi Ortaokulu, Cumhuriyet Ortaokulu, 18 Mart Ortaokulu, Cevatpaşa Ortaokulu, Şinasi ve Figen Bayraktar Ortaokulu, Turgut Reis Ortaokulu, Kepez Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu) üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örnekleminde; bu okullar içerisinden seçkisiz örnekleme yöntemiyle 6, 7, ve 8. sınıflar içinden seçilmiş 415'i kız, 347'si erkek olmak üzere 762 ortaokul öğrencisi yer almaktadır. Araştırmanın veri toplama aşamasında ortaokul öğrencilerinin kişisel bilgilerine ulaşabilmek için `Kişisel Bilgi Formu`, dinleme kaygı düzeylerinin belirlenebilmesi için `Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeği`, öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenebilmesi için de `Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Öğrenme Stilleri Envanteri- III` kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilmiş veriler, nicel verilerin analizinde kullanılan SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin kaygı düzeylerine ilişkin bulguların yorumlanmasına başlamadan önce `Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeğine` faktör analizi yapılmıştır. Araştırmanın verilerin analizinde ise tanımlayıcı istatistiksel analizler, t-testi, TUKEY testi, ANOVA testi, ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygılarının çeşitli değişkenler ve öğrenme stilleri ile ilişkisinin tespitinde ise korelasyon analizi kullanılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin cinsiyetleri ile dinleme kaygısı ölçeğinin metni anlama ve çözümleme, dinleme engelleri, dinlemede bireysel farklılıklar, dinlemede özgüven eksikliği faktörleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı; dinlediğini değerlendirme ve dinlemede kelime hazinesi alt boyutlarında kız öğrencilerin kaygı düzeylerinin erkek öğrencilere göre, dinleme sonrası odaklanma alt boyutunda ise erkek öğrencilerin kaygı düzeylerinin kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygısı ölçeğinin tüm faktörleri alt boyutlarında dinleme kaygıları ile dinlemeyi sevip sevmeme durumları, sınıf düzeyleri, kardeş sayıları, anne meslekleri, baba meslekleri, yazma sıklıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin; en çok kullandığı öğrenme stilinin değiştirme öğrenme sitili olduğu, dinleme kaygılarıyla öğrenme stilleri arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olmadığı ortaya çıkmıştır. In this research, the secondary school students level of anxiety of listening and the ways they use in the process of learning is tried to be reached, and the existence of the correlation between them is researched. In the research, one of the quantitative research methods, mutual alteration between two or more variables and the relational scanning model,which is used for defining the relation and connections between them, is used.Research was conducted on 7 secondary schools (Secondary Schools of Gazi, Cumhuriyet, 18 Mart, Cevatpaşa, Şinasi and Figen Bayraktar Turgut Reis, Kepez Mehmet Akif Ersoy.) which are selected randomly among the secondary schools in Çanakkale. At the sample of research, 762 secondary school students (415 female and 347 male) who are selected by the random sampling method among the 6th 7th and 8th grades of these schools takes part. At research's phase of data collection, to being able to reach secondary school student's personal information, `Personal Information Form` , to being able to determine their level of anxiety of listening, `Scale of Anxiety of Listening for Secondary School Students`, and to being able to determine the student's learning styles, `Kolb's Inventory of Learning Styles Based on Experiential Learning Theory- III` is used. The datas obtained from scales are analyzed by using the SPSS package programme, which is used at the analysis of quantitative datas. Factor analysis was performed on the leme Listening Anxiety Scale for Secondary School Students before the interpretation of the findings about the anxiety levels of secondary school students. Descriptive statistical analysis, t-test, TUKEY test, ANOVA test, and correlation analysis of middle school students' listening anxiety with various variables and learning styles were used in the analysis of the data. There was no statistically significant difference between the gender of the secondary school students and the listening anxiety scale for understanding and analyzing the text, listening barriers, individual differences in listening, and lack of self-confidence in listening; It was observed that anxiety levels of female students were higher in male vocabulary sub-dimensions than male students in listening and listening vocabulary sub-dimensions. Students; It was found out that the most commonly used learning style was changing learning style and there was no statistically significant relationship between listening anxiety and learning styles.
Collections