Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve etkileşim kaygısı ile endişe düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacını, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yabancı dilde dinleme kaygısı (öz-odak kaygısı ve görev-odak kaygısı), etkileşim kaygısı ve endişe düzeyleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi; dinleme kaygısı, etkileşim kaygısı ve endişe düzeylerinin farklı demografik özellikler açısından nasıl farklılaştığının belirlenmesi ile etkileşim kaygısı ve endişe düzeylerinin, dinleme kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi oluşturmaktadır. Bu amaç ışığında çeşitli üniversitelerin Türkçe öğretim merkezlerinde eğitim almakta olan yabancı uyruklu öğrencilerle çalışılmıştır.Çalışmada amaçlanan, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yabancı dilde dinleme kaygısı (öz-odak kaygısı ve görev-odak kaygısı), etkileşim kaygısı ve endişe düzeyleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi olduğundan, çalışma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma evrenini Çanakkale Onsekiz Mart, İstanbul Aydın ve Abant İzzet Baysal üniversiteleri Türkçe Öğretim Merkezlerinde eğitim görmekte olan 168 yabancı uyruklu öğrenci meydana getirmektedir.Bu çalışmada kullanılan veriler katılımcı anket formu, Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeği, Etkileşim Kaygısı Ölçeği ve Penn State Endişe Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde istatistik paket programı olan SPSS 21.0 kullanılmış olup analizlerde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi, Spearman korelasyon kat sayısı, ilişkisiz örneklemler Anova testi, Mann Whitney, Kruskal Wallis H ve çoklu doğrusal regresyon analizi gibi istatiksel teknikler uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeği, Etkileşim Kaygısı Ölçeği ve Penn State Endişe Ölçeği ile toplanan verilerinin birbirleri ile istatiksel olarak orta düzeyde anlamlı bir ilişkilerinin olduğu belirlenmiştir. Çalışmada etkileşim kaygısının cinsiyete göre farklılık gösterdiği, erkeklerin etkileşim kaygısı düzeylerinin kadınlarınkinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bir diğer bulgu ise etkileşim kaygısının dil seviyesi düşük bireylerde daha yüksek iken dil seviyesi yüksek bireylerde daha düşük olduğudur. Çalışmada elde edilen nihai sonuca göre etkileşim kaygısı bireylerin yabancı dilde dinleme etkinliklerindeki başarılarında doğrudan bir etkiye sahiptir. The aim of this study is to determine the relationships between listening anxiety in foreign language (self-focus anxiety and task-focus anxiety)and interaction anxiety and anxiety levels and to determine how listening anxiety, interaction anxiety and anxiety levels diffrentiate according to the different demographic features and to examine the effects of interaction anxiety and anxiety levels on listening anxiety of Learners of Turkish as a Foreign Language. In consideration of this aim foreign national learners taking education in several universities' Türkish learning centers have been studied on.Because it was aimed to determine the relationships between listening anxiety in foreign language (self-focus anxiety and task-focus anxiety)and interaction anxiety and anxiety levels, the study was in the model of relational scanning. The universe of the study was cocsisted of 168 foreign national learners in Çanakkale Onsekiz Mart, İstanbul Aydın and Abant İzzet Baysal Universities Turkish Learning Centers.The data used in this study was acquaired by participant questionnaire form, Listening Anxiety In Foreign Language Scale, Interaction Anxiety Scale and Penn State Anxiety Scale. The SPSS 21.0 was used in analysis of the data. In analysis techniques such as frequency, percentage, arithmetic mean, t-test, Spearman correlation analysis, unrelated sample t-test, Mann Whitney U, one-way Anova analysis, Kruskal Wallis H, multilinear regration regression and one-way analysis of variance were applied. As a result of the study there is a medium-level statistically meaningful relationship between the data gathered by the Foreign Language Listening Anxiety Scale, Interaction Anxiety Scale and Penn State Anxiety Scale of Learners of Turkish As A Foreign Language.It was identified that interaction anxiety differs according to the gender, male subjects' interaction anxiety level is higher than female subjects'. Another finding identified in the study is that the interaction anxiety is higher with the individuals that have lower language levels and it is lower with the individuals that have higher language levels. The ultimate finding identified in the study is that interaction anxiety has a direct impact on individuals' successes in foreign language listening activities.
Collections