Sınıf öğretmenlerinin öğretim stili tercihleri ve yapılandırmacığı uygulama öz yeterlik inançları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşımın uygulanmasına dair geliştirdikleri öz yeterlik inançları ile öğrenme-öğretme sürecinde tercih ettikleri öğretim stilleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Tekirdağ ili Süleymanpaşa, Çorlu ve Çerkezköy ilçelerinde çalışan 303 sınıf öğretmenine Üredi (2006) tarafından Türk dili ve kültürüne uyarlanan `Öğretim Stili Ölçeği` ve Eskici (2013) tarafından uyarlanan `Öğretmenlerin Yapılandırmacı Yaklaşıma Yönelik Öz Yeterlik İnanç Ölçeği` uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler SPSS 20 programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen veriler normal dağılıma sahip olduğundan parametrik testler kullanılarak verilere ilişkin betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Bu ölçeklerin öğretmenlerin hizmet yılı ve mezun olunan kuruma göre ne düzeyde farklılık gösterdiğini incelemek amacıyla yapılan varyans analizi, Levene ve Games-Howell testi uygulanmıştır. Belirtilen ölçeklerin öğretmenlerin cinsiyet, yaş, görev yapılan okul türü ve yerleşim biriminin ne düzeyde farklılık gösterdiğini incelemek amacıyla ise t-testi uygulanmıştır. Öğretmenlerin tercih ettikleri öğretim stilleri ile yapılandırmacı öz yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi incelemek için verilere Pearson Korelasyon katsayısı hesaplanarak regresyon analizi uygulanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin en çok Kolaylaştırıcı/Kişisel Model/Uzman öğretim stilini tercih ettiği ve öz yeterlik inançlarının da yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öğretim stili tercihleri cinsiyet, yaş, hizmet yılı, görev yapılan okul türü ve yerleşim birimine göre farklılık göstermezken mezun olunan eğitim kurumuna göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Öz yeterlik inançlarının yaş, hizmet yılı, görev yapılan okul türü, görev yapılan yerleşim birimi bakımından anlamlı farklılıklar göstermediği; cinsiyet ve mezun olduğu eğitim kurumuna göre ise anlamlı farklılaştığı bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı öz yeterlik inançları ile öğretim stili tercihleri arasında orta seviyede anlamlı bir ilişki olduğu ve öz yeterlik inançlarının yordayıcılığının Temsilci/Kolaylaştırıcı/Uzman öğretim stilinde daha yüksek bulunduğu görülmüştür. Aim of this research was to evaluate the relationship between self-efficacy beliefs about the application of constructivist approach and their preferred teaching styles in the learning-teaching process of the classroom teachers'.Quantitative research methods were used in the study. In this study, `Teaching Style Scale` developed by Eskici (2013) and the `Self-Efficacy Belief Scale for Teachers' Constructivist Approach` conducted by Üredi (2006) applied to 303 primary school teachers working in Süleymanpaşa, Çorlu and Çerkezköy districts of Tekirdağ. Obtained data were analyzed with SPSS 20 program. Since the obtained data were normally distributed, descriptive statistics were calculated using parametric tests. The variance analysis, Levene, Games-Howell tests were applied to examine at which level these scales differ according to year of service, type of school they graduated from. t-test was used to examine how the scales indicated differ in teachers' age, gender, level of education, and the type of school they work. In order to examine the relationship between teachers' preferred teaching styles and constructivist self-efficacy beliefs, Pearson Correlation coefficient was calculated and regression analysis was applied to the data.It was concluded that primary school teachers preferred Facilitator / Personal Model / Expert teaching style most, and their self-efficacy beliefs were high. While the teaching style preferences of the teachers did not differ according to gender, year of service, type of school and the place of residence, they differed according to age and educational institution of graduation. While there were no significant differences between self-efficacy beliefs and year of service, type of school, and settlement, significant differences were found according to age, gender and educational institution.There was a moderate level of relationship between constructivist self-efficacy beliefs and instructional style preferences of primary school teachers, while the predictor was higher in Representative / Facilitator / Expert teaching style.
Collections