Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları çevreye ve mesleğe uyum sorunlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları çevreye ve mesleğe uyum sorunlarını ortaya koymaktır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve 6 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ise 2018 yılı Temmuz ayında en çok sınıf öğretmeninin atandığı Şanlıurfa, Van, Ağrı, Şırnak ve Mardin illerinde göreve yeni başlayan 40 sınıf öğretmeni oluşturmuştur.Araştırmada bulgulara, içerik analizi yapılarak ulaşılmıştır. Bulgular, NVivo paket programı ile modellenmiştir.Araştırma sonuçlarına göre; göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları çevreye uyum süreçlerinde en çok sosyal faaliyetler, iklim ve ulaşım konularında sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Mesleğe uyum süreçlerinde ise hizmet öncesi eğitimlerini teorik olarak aldıklarını düşünmeleri nedeniyle etkisiz buldukları görülmüştür. Mesleklerinin ilk yılında sınıf öğretmenlerinin eğitim-öğretim ortamında en çok yaşadıkları sorunların materyal eksikliği, sınıf mevcudunun fazlalığı ve soba ile ısınılmaya çalışılması olduğu sonucuna varılmıştır. Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin mesleğe uyum süreçlerinde kıdemli meslektaşları ve okul yöneticilerini etkili buldukları saptanmıştır. Yaşadıkları uyum sorunları çerçevesinde göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin eğitim fakültesindeki idarecilere en çok; köy okullarında uygulama dersinin eklenmesi, öğretim elemanlarına; dersleri uygulamalı olarak işlemeleri, öğretmen adaylarına ise; kendilerini Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin imkân ve koşullarına hazırlamaları gerektiği konularında öneriler sunmuşlardır. Anahtar Kelimeler: Sınıf öğretmeni, hizmet öncesi eğitim, adaylık dönemi, çevreye uyum, mesleğe uyum. This study aimed to reveal the problems of adaptation to the environment and occupation of the classroom teachers who are new to the profession. A qualitative research methodology with a phenomenological design was employed.A semi-structured interview form developed by the researcher consisting of six questions was used as the data collection tool. The study population consisted of 40 primary school teachers who started working in Şanlıurfa, Van, Ağrı, Şırnak, and Mardin, cities with the highest number of new positions opened in July 2018.The findings were collected using content analysis, and the results were modeled with the NVivo package program.The results demonstrated that in the process of adaptation to the environment, where the new primary school teachers started to live, the most commonly faced problems were related to social activities, climate, and transportation. It was observed that in the process of adaptation to the profession, the teachers perceived themselves as insufficiently prepared to the service, mainly due to the mostly theoretical lecturing methods in the school. It was concluded that the problems experienced by the primary school teachers in the first year of the job, concerning the education and training environment, were the lack of materials, excess number of students, and heating problems of the classroom. It was determined that the new primary school teachers found their senior colleagues and school administrators efficient. The suggestions of the junior teachers were as follows: for the administrators in the faculty of education, to add practical courses about teaching in rural areas; for academicians, to adopt applied course methods; and to teacher candidates, to prepare themselves for the facilities and conditions of the eastern and southeastern regions of Turkey.Keywords: primary school teacher, pre-service education, nomination period, adaptation to the environment, adaptation to the profession.
Collections