Azerbaycan`daki Türk okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Azerbaycan'da bulunan Türk okullarındaki öğrenciler ile öğretmenlerin okullarına yönelik yaşam kalite algılarını analiz etmek ve farklılaşma durumunu ortaya koymaktır. Araştırmanın yöntemi genel tarama modelidir. Bu modelde, örnekleme aracılığıyla evren hakkında fikir yürütülür ve genellemelere ulaşılmaya çalışılır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Azerbaycan'ın başkenti Bakü'deki Türk okullarında çalışan öğretmenler ve öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemin evreni daha iyi temsil etmesi için oranlı eleman örnekleme türü kullanılmıştır. Bu örnekleme türüyle belirlenen 300 öğrenci ve 100 öğretmen örneklemi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Sarı'nın (2007) geliştirdiği `Öğrenci ve Öğretmen Okul Yaşam Kalitesi Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmaya başlamak için ön hazırlıklar tamamlandıktan sonra okul müdürleriyle görüşülerek gerekli izinler alınmıştır. Kişisel bilgi formları ile ölçekler, öğretmen ve öğrenciler için gerekli sayıda çoğaltılarak okul müdürleriyle birlikte belirlenen uygun vakitlerde uygulanıp araştırmacı tarafından toplanmıştır. Veriler `SPSS for Windows 22.0` programında çözümlenip araştırmanın amacına uygun olarak tablolaştırılarak sunulmuştur. Araştırmada, Azerbaycan vatandaşı öğretmen ve öğrencilerin okullardaki yaşam kalitesini algılayışlarının, Türk vatandaşı öğretmen ve öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Yaş büyüdükçe okul yaşam kalitesi algısının düştüğü görülmüştür. Vakıf okullarında eğitim gören öğrencilerin devlet okulundaki öğrencilere göre okul kalitesini algılayış puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet açısından bakıldığında, öğrencilerde okullarına yönelik yaşam kalite algılarında manidar bir ilişki bulunmamıştır. Bununla birlikte, kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlerden daha olumlu algıya sahip oldukları görülmüştür. This study aims to analyse school life quality perceptions of students and teachers in Turkish schools in Azerbaijan and to put forward the differentiation situation of the perceptions. The research method was general survey model. In this model, the about the population is conducted through sampling and generalizations are tried to be reached. The population of this research were the teachers who work in Turkish schools and the students who attend these schools in the capital city of Azerbaijan, Baku between 2018-2019. In order to represent the sampling population better, stratified sampling method was used. 300 students and 100 teachers were sampled according to stratified sampling method. As a data collection tool, `Student and Teacher School Life Quality Scale`, which were developed by Sarı (2007), were used. After the preliminary preparations for the research were completed, necessary permissions were obtained by contacting the school principals. The personal information forms and scales were copied in there quired number for the teachers and the students. Then, they were conducted at the appropriate time determined by the school principals and were collected by the researcher. The data were analyzed in `SPSS for Windows 22.0` programme and the findings were given in tables in accordance with the purpose of the research.In this research, it was concluded that the perceptions of Azerbaijanion citizens and students were higher in their school life quality. As the age increases, the perception of school quality of life was decreased. School quality of life scores were higher in students in foundation schools than students in public schools. In terms of gender, there was no significant relation between students's perception of quality of life for their schools. However, it was found that female teachers' perceptions of school quality of life were more positive than male teachers.
Collections