Zeka oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı; zeka oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisini incelemektir. Çanakkale ili Çan ilçesinde 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Etili İlkokulunda eğitim gören, 8 yaş grubu (2. sınıf) öğrencileri ile yapılan deneysel bir çalışmadır. Ön test-son test kontrol gruplu deneysel yöntemin kullanıldığı çalışmanın evrenini; ilkokul ikinci sınıf (8 yaş), örneklemini ise; Etili İlkokulunda öğrenim gören, amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen, zeka oyunları grubu (20 kişi) ve kontrol grubu (20 kişi) olmak üzere toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama; 16 hafta boyunca haftada beş gün, günde bir saat süre ile yapılmıştır. Veriler, `Bourdon Dikkat Testi (Harf Formu)` ve `Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi` ile toplanmıştır. Zeka oyunları Etili İlkokulunda araştırmacı tarafından zeka oyunları odasında uygulanmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenlerini dikkat ve görsel algı düzeyi, bağımsız değişkenini zeka oyunları oluşturmaktadır. Böylece bağımlı değişkenler ile bağımsız değişkenler arasında ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 programı ile incelenmiştir. Verilerin analizinde grup değişkenlerine göre ön testlere ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Grup içindeki ölçümler arasındaki farkları incelemek için ilişkili örneklem t testi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgular kısmında; Elde edilen veriler ışığında hiçbir zeka oyunları eğitimi verilmemiş kontrol grubu ile zeka oyunları eğitimi verilen deney grubuna uygulanan ön test-son test çalışmasından sonra görsel algı düzeyinde erkek ve kız öğrenciler arasında bir fark oluşmazken dikkat düzeyinde kız öğrencilerin lehine bir fark oluştuğu görülmüştür. Ortaya çıkan diğer bulgularda, deney ve kontrol grubu arasında zeka oyunları eğitimi alan deney grubunda görsel algı düzeyinde kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık oluştuğu görülmüştür. Dikkat düzeyinde bir farklılık oluşup oluşmadığına baktığımızda, deney grubundaki öğrencilerin dikkat düzeyinin kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı bir şekilde arttığı görüldü. Bu sonuç zeka oyunlarının uygulanmasının görsel algıyı ve dikkati geliştirmede etkili olduğunu göstermektedir. Purpose of the study; The aim of this study is to investigate the effect of intelligence games on the attention and visual perception levels of primary school students. This is an experimental study conducted with 8 year old (2nd grade) students studying in Etili Primary School in 2018-2019 academic year in Çan district of Çanakkale province. The pre-test and post-test control group experimental method used in the universe of the study; second grade (8 years) of primary school; A total of 40 students (20 people) and control group (20 people) were selected from the Etili Elementary School. Application; It was performed for one hour a day, five days a week for 16 weeks. Data were collected by `Bourdon Attention Test (Letter Form)` and `Frostig Developmental Visual Perception Test`. Brain games were applied by the researcher in the school of intelligence games in Etili Primary School. The dependent variables of the study consisted of attention and visual perception level, and independent variables consisted of intelligence games. Thus, the relationship between dependent variables and independent variables was examined. The data obtained were analyzed with SPSS 22 program. In the analysis of the data, arithmetic mean and standard deviation values of pre-tests were calculated according to group variables. The related sample t test was used to examine the differences between the measurements within the group.In the findings part of the study; In the light of the obtained data, after the pretest-posttest study applied to the control group where no intelligence games training was given and the experimental group where intelligence games training was applied, there was no difference in visual perception level between male and female students, but a difference occurred in favor of female students at attention level. In the other findings, it was seen that there was a significant difference between the experimental and control groups in the visual perception level compared to the control group. When we examined whether there was a difference in attention level, we observed that the attention level of the students in the experimental group increased significantly compared to the students in the control group. This result shows that the application of intelligence games is effective in improving visual perception and attention.
Collections