Ortaöğretim kurumlarında görev yapan branş öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bunlarla başa çıkma yöntemleri ile kişilik tiplerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim kurumlarında görev yapan branş öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarının ve bunlarla başa çıkma yöntemlerinin neler olduğunu belirlemek ve istenmeyen davranışlar ile kişilik tipleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu doğrultuda öğretmenlerin kişilik tipleri ile sınıf içi karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, branş, kıdem, eğitim durumu, çalıştığı okul türü, görev yerindeki çalışma süresi, çalıştığı kuruma sınav ile atanma durumu, sınıf yönetimi ile ilgili ders/hizmet içi eğitim ya da seminer alma durumu ve mezun olduğu fakülte türü değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmaya Çanakkale ilinde görev yapan 152 kadın, 108 erkek olmak üzere toplam 260 branş öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nicel yöntem ve verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, parametrik testlerden t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve ikili karşılaştırmalarda tukey testi ve Pearson Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi, SPSS (21) istatistik paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada sosyo-demografik form, öğretmenlerin kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla Bacanlı, İlhan ve Aslan tarafından (2009) geliştirilen 40 maddelik Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi ve Güven ve Özdel (2016) tarafından hazırlanan öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen davranışlara ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemlerine ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik tablo kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sorumluluk kişilik tipi ile öğretmenlerin yaş, kıdem yılı ve çalıştıkları okul türü arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Yumuşak başlılık öğretmenlerin medeni durum, mezun oldukları fakülte türü ve çalıştıkları kuruma sınav ile atanma durumlarına göre farklılık göstermektedir. Deneyime açıklık öğretmenlerin eğitim durumu ve sınıf yönetimi dersi alıp almama durumlarına göre farklılaşmıştır. Nevrotiklik ile öğretmenlerin çalıştıkları okul türü arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin kişilik tipi alt boyutları ile cinsiyetleri ve branşları arasında anlamlı fark olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin kişilik tipleri ile sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen davranışlar arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: İstenmeyen öğrenci davranışı, sınıf yönetimi yöntemleri, kişilik tipleri, ortaöğretim, branş öğretmeni The aim of this research is to determine the misbehaviors and coping methods of the branch teachers working in high schools and to examine the relationship between misbehaviors and personality traits. Teachers' personality traits and misbehaviors in the classroom are examined whether they differ or not according to gender, age, marital status, branch, seniority, educational status, type of school where they work, duration of duty at the place of work, assignment to the institution with the examination, classroom management in-service training or seminar and the type of faculty they graduated from variables. The samples of the research include 152 females, 108 males, totally 260 high school teachers working in the province of Çanakkale. In the research quantitative method and frequency, percentage, arithmetic mean, t test of parametric tests, One Way Analysis of Variance (ANOVA), tukey test for pairwise comparisons and pearson correlation to analyze data were used. The analysis of the data gathered from the research has been carried out using SPSS (21) statistic packed programme. In the research, socio-demographic form, 40-item Adjective Based Personality Test developed by Bacanlı, İlhan and Aslan (2009) to determine the personality traits of teachers, and a table prepared by Güven and Özdel (2016) to determine the opinions of teachers about misbehaviors in the classroom and coping with these behaviors have been used as data collection tools. According to the results conscientiousness varies significantly according to the age, seniority and type of school. Agreeableness varies significantly according to the marital status of the teachers, the type of faculty they graduated from and assignment to the institution with the examination. Openness is significantly different according to the educational status of teachers and classroom management in-service training. There is a significant difference in neurotic according to the type of school in which teachers work. It was found that there was no significant difference between the teachers' personality type and their genders and branches. It was concluded that there is a significant relationship between teachers' personality traits and misbehaviors. Keywords: Misbehaviors, class management methods, personality traits, high school, branch teachers
Collections