Anadili türkçe olmayan ilkokul öğrencilerine ilkokuma yazma öğretiminde sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri (Şanlıurfa ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada anadili Türkçe olmayan ilkokul öğrencilerine ilkokuma yazma öğretirken sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara buldukları çözüm önerilerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma da nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 Eğitim- Öğretim yılında Şanlıurfa il ve ilçelerinde çalışan 98 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri kaynağını yapılan görüşmeler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarında bulunan sorular öğretmenlere yöneltilerek görüşlerini belirtmeleri istenmiştir. İçerik analizinden yararlanılarak nitel veriler analiz edilmiştir. Frekans ve yüzde kullanılarak nitel veriler yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, ilkokuma yazmaya hazırlık aşaması, başlama ve ilerleme aşaması ve okuryazarlığa ulaşma aşamalarında öğretmenlerin görüşme sorularına verdikleri cevaplar incelenmiştir. Karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri; dili anlamaya yönelik sorunlar, olgunlaşmada karşılaşılan sorunlar, sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunlar, öğretmenden, öğrenciden ve çevreden kaynaklanan sorunlar olacak şekilde kategori ve alt kategori oluşumuna uygun olacak şekilde verilmiştir. İlkokuma yazma sürecinde aileden ve çevreden destek alınmasına ilişkin görüşme formunda yer alan soruya verilen cevaplar ise destek alıyorum ve destek almıyorum başlıkları altında verilmiştir. Araştırmanın sonucunda; dil farklılığına bağlı iletişim ve okuduğunu anlama problemleri, fiziksel gelişime bağlı problemler, aile ve sosyal çevreden kaynaklanan problemler gibi çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. In this study, it's been aimed to determine the problems of teachers that teach primary school students to read and write that are not native Turkish speakers and solutions these teachers found. In this research, the method used was case studies, one of the patterns of qualitative research. The sample for the research was 98 primary school teachers that worked in Şanlıurfa in the 2017-2018 school year. The source data were gathered from the meetings with them and via semi-structured interview forms. The teachers were asked the questions in those semi-structured interviews and they were asked to state their opinions on them. By using content analysis, qualitative data were analyzed. These qualitative data were interpreted by using frequency and percentage.When research results were observed; examinations were made on the answers to these questions based on preparation for the first reading-writing phase, beginning and progressing phase and reaching the literate phase. The problems they encountered and solution suggestions were put into categories and sub-categories as problems based on understanding the language, problems about managing the class, problems that stemfrom teachers, students and the environment. The answers to the questions in the form about 'support from family in first reading-writing phase' were given under titles as 'Yes, I do get support' and 'No, I don't get support'. At the end of the research, results that's been found pointed at problems based on communication caused by language differences, problems about reading comprehension and problems that stem from family and environment.
Collections