Ortaokul 5.sınıf öğrencilerinin depreme yönelik tutum ve akademik başarılarında eğitsel oyunların etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ilkokul sosyal bilgiler dersi kapsamında verilmekte olan deprem eğitiminde, son yıllarda kullanılmaya başlanan ve yaparak yaşayarak öğrenmeyi esas alan eğitsel oyunların etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Türkiye'de en çok can ve mal kaybına yol açan afet türü deprem olduğundan, deprem afeti karşısında alınabilecek önlemlerin en temeli ve gerekli olanı şüphesiz deprem eğitimidir. Bu nedenle gelecek nesillerin veya dar anlamıyla öğrencilerin depremin doğuracağı olumsuz sonuçlar karşısında deprem bilincine sahip ve depreme hazır birer birey olmaları beklenmektedir. Çanakkale ili Merkez ilçesinde bulunan okullar arasından 5. Sınıftan 4 şubeli okullar arasından Turgut Reis Ortaokulu seçilmiştir. 5. Sınıflar A-B-C-D şubelerinden oluşmaktadır. Toplamda 82 öğrenci üzerinde deney ve kontrol grubu olacak şekilde seçilmiştir. A ve B şubeleri kontrol grubunu oluşturmakta olup toplamda 42 kişiden oluşurken C ve D şubeleri ise deney grubunu oluşturmakta olup 40 kişiden oluşmaktadır. Deney grubuna eğitsel oyunlar ile deprem eğitimi verilirken kontrol grubuna ise geleneksel öğrenme yöntemi (düz anlatım, kitap ve vs.) kullanılmıştır. Çalışmada iki farklı ölçek kullanılmıştır bunlar Demirkaya (2007) tarafından geliştirilen depreme yönelik tutum ölçeği ve Karataş (2011) tarafından geliştirilen doğal afetler başarı testi ölçeğidir. Bu ölçekler kullanılarak öntest ve sontest olacak şekilde gruplara eğitim teknikleri öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubuna ilk önce eğitim düzeylerinin tespiti amacıyla öntest daha sonra deprem eğitiminin gruplara özel eğitim tekniğiyle uygulanmıştır. Daha sonra ise eğitim tekniklerinin etkinliğini değerlendirmek amacıyla son testler uygulanıp çalışma sonlandırılıştır. Verileri analiz etmek için `SPSS 21` programı kullanılmıştır. Yüzde, frekans dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri tablolar halinde verilmiştir. Elde edilen veriler parametrik testler içerisinde `F` Testi (Varyans Analizi: One Way Anova), Bağımlı (Paired) ve Bağımsız örneklem t- testleri uygulanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda deney ve kontrol gruplarının değerlendirmesinde deney grubu lehine anlamlı farkın oluştuğu görülmüştür. Çalışma sonucunda öğrencilerin deprem eğitiminde öğrenme yöntemi olarak kullanılan yöntemlerin etkinliği sonucunda eğitsel oyunların geleneksel öğrenme yöntemine göre daha etkili öğrencilerin uygulamalı konularda daha etkin olduğu ve motivasyonu artırdığı görülmüştür. Deprem eğitiminin verilmesinde geleneksel öğrenme yönteminin etkinliği daha az iken eğitsel oyunlar deprem eğitiminde daha etkili olduğu görülmüştür. In this study, it is aimed to investigate the effects of educational games which are used in recent years and based on learning by doing in earthquake education which is given within the scope of primary school social studies course. Turkey is the most disaster causing loss of life and property type earthquake, the most basic and necessary precautions against earthquake disaster education is undoubtedly the earthquake. For this reason, it is expected that future generations or students in a narrow sense will become individuals who are aware of the earthquake and ready for the earthquake in the face of the negative consequences of the earthquake.Turgut Reis Secondary School was chosen among the schools with 4 branches from 5th grade among the schools located in the central district of Çanakkale province. 5. Classes consist of A-B-C-D branches. A total of 82 students were selected as experimental and control groups. A and B branches constitute the control group and 42 people in total, while C and D branches constitute the experimental group and consist of 40 people. While the experimental group was given earthquake games and educational games, the traditional learning method (plain expression, books and etc.) was used for the control group.Two different scales were used in the study, which were the earthquake response scale developed by Demirkaya (2007) and the natural disaster success test scale developed by Karataş (2011). Using these scales, pre-test and post-test were applied to the groups before and after the training techniques. Experimental and control groups were first applied pre-test to determine their education level and then earthquake education was applied to groups with special training technique. Then, post-tests were applied to evaluate the effectiveness of the training techniques and the study was finalized. ` SPSS 21 `program was used to analyze the data. Percentage, frequency distribution, arithmetic mean and standard deviation values are given in tables. The data obtained were tested with `F` (Variance Analysis: One Way Anova), Paired and Independent Sample t-tests in parametric tests. As a result of the study, it was seen that there was a significant difference in the evaluation of experimental and control groups in favor of the experimental group. While the effectiveness of traditional learning method was less in giving earthquake education, educational games were found to be more effective in earthquake education. As a result of the study, as a result of the effectiveness of the methods used as a learning method in earthquake education, it was seen that educational games were more effective than the traditional learning method and the students were more effective in applied subjects and increased motivation. While the effectiveness of traditional learning method was less in the education of earthquake education, educational games were found to be more effective in earthquake education.
Collections