Okul öncesi eğitim programındaki dil gelişimi ve öz bakım becerilerine ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı okul öncesi eğitim programında yer alan dil gelişimi ve öz bakım becerileri alanlarına ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeylerini öğretmen ve veli görüşleri doğrultusunda inceleyerek belirlemektir. Araştırma, betimsel yöntem kullanılarak yapılmış bir araştırma olup bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Çanakkale il merkezinde bulunan bağımsız anaokullarında çalışan; 51 öğretmen ve 132 veliye anket formu uygulanmıştır. 51 öğretmen, cevapladıkları her bir öğretmen anketini sınıfında bulunan yaklaşık 10 çocuğu göz önünde bulundurarak toplamda (484) çocuk için; 132 veli, cevapladıkları her bir veli anketini ise her biri kendi çocuğu olmak üzere toplamda (132) çocuk için cevaplamıştır.Kullanılan anket sonucu alınan veriler bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Kazanımların gerçekleşmesiyle ilgili öğretmen ve veli görüşlerinin betimsel olarak incelemesinde, her bir anketteki alt boyutlar için toplam cevaplayıcı sayısı (N), aritmetik ortalama (X̅) ve standart sapma (S.s.) değerleri kullanılmıştır. Bağımsız değişkenin iki alt grubunun olduğu durumlarda, `Mann-Whitney-U`, bağımsız değişkenin üç ve daha fazla alt grubunun olduğu durumlarda ise `Kruskal-Wallis` testleri kullanılmıştır. Anlamlı fark gösteren Kruskal-Wallis testi sonuçlarında ikili karşılaştırmaların yapılabilmesi için Mann-Whitney U testi ile alt grupların farklılıkları tekrar test edilmiştir.Araştırmada katılımcı öğretmen görüşlerine göre eğitim programında yer alan dil gelişimi ve öz bakım becerileri alanlarıyla ilgili kazanımların `yüksek düzeyde` gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılırken, benzer şekilde katılımcı velilerinde, öz bakım becerilerine ait kazanımların `yüksek` düzeyde, dil gelişimi alanına ait kazanımların ise `çok yüksek` düzeyde gerçekleştiğini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcı öğretmen ve veli görüşleri doğrultusunda en az gerçekleştiği düşünülen dil kazanımları ` okuma farkındalığı gösterir ve yazı farkındalığı gösterir` iken en az gerçekleştiği düşünülen öz bakım becerileri kazanımları `sağlığı ile ilgili önlemleri alır` şeklinde karşımıza çıkmaktadır.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim Programı, Kazanımlar, Dil Gelişimi, Öz Bakım Becerileri. The overall objective of this study is to determine language development at preschool education and the Realization Levels of Achievements about Self Care Skills examining in accordance with by the teachers and the opinions of parents. The research is a descriptive research and the screening model is used in this study. In the study, A questionnaire was applied to 51 teachers who worked in independent kindergartens in Çanakkale city center in 2017-2018 academic year and 132 parents. 51 teachers answered each teacher questionnaire in total (484) children, considering 10 children in their class; 132 parents answered each parent-respondent questionnaire for a total of (132) children, each with their own child. The data collected from the survey were analyzed by computing environment. In the descriptive analysis of teachers 'and parents' opinions regarding the realization of the gains, the total number of respondents (N), arithmetic mean (X) and standard deviation (S.s.) values were used for the sub-dimensions of each survey. In cases where there are two subgroups of the independent variable, `Mann-Whitney-U tests and, in cases where the independent variable has three or more subgroups Kruskal-Wallis tests are used. The differences of the sub-groups were re-tested by Mann-Whitney U test in order to make paired comparisons in the Kruskal-Wallis test results showing significant difference. In the study, while concluding that the achievements related to the field of language development and self-care skills in the education program were realized in 'high level' according to the views of the participant teachers, similarly, it was concluded that the participant parents thought that the gains of self-care skills were at `high level' and the gains of language development area were realized at `very high level'. According to the views of the participant teachers and parents, while the language gains that are considered to be the least are 'Shows reading awareness' and 'shows the awareness of writing' and self-care skills achievements that is considered to be the least, is 'take measures related to health'. Key Words: Preschool Education Program, Achievements, Language Development, Self Care Skills.
Collections