Kimlikli Bebekler Yaklaşımı`nın okul öncesi dönem çocuklarının (4-6 yaş) duygusal okuryazarlık eğitimlerinde kullanılması: Bir eylem araştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kimlikli Bebekler Yaklaşımı, erken çocukluk döneminde, farklılıklara saygı eğitimi kapsamında yer alarak, önyargılar ve bununla birlikte ayrımcılıkla mücadele etmek için kullanılan son derece güçlü ve etkili bir araçtır. Kimlikli Bebekler Yaklaşımı çocukların özellikle duygularını ifade edebilmeleri, karşısındaki insanların duygularını anlamalarını, farklı kimlik, cinsiyet, ten rengi, ırk ve engele sahip insanlara saygı göstermelerini; ayrıca eşitlik ve adalet gibi konularda duyarlı olmalarını sağlayan bir yaklaşımdır. Kimlikli Bebekler, içerisinde sosyal beceri, duygusal farkındalık, empati, öz farkındalık, kendini güdüleme ve düzenleme gibi boyutları bulunduran duygusal okuryazarlığı destekleyecek bir araçtır. Bu araştırmanın amacı, çocukların duygusal okuryazarlık becerilerine katkı sağlayabilmek için Kimlikli Bebekler Yaklaşımı ile oturumlar hazırlayarak okul öncesi dönemdeki çocukların duygusal okuryazarlık becerilerinin desteklenmesini sağlamaktır.Araştırmanın çalışma grubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ÇABA Çok Amaçlı Erken Çocukluk Eğitimi Merkezi'nde (ÇABAÇAM) 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören, özellikle sosyo-ekonomik olarak şartları elverişsiz ailelerden gelen 48 ile 72 ay arasındaki çocuklar oluşturmuştur. Çalışma grubunda ilk dönem 7 erkek çocuk, 5 kız çocuk olmak üzere 12 katılımcı bulunmaktadır. İkinci dönem ise iki çocuk taşındığı için 5 erkek çocuk ve 5 kız çocuk olmak üzere 10 çocuk ile araştırmaya devam edilmiştir. Araştırmaya katılan çocukların anneleri, okulun 2 eğitmeni ve araştırmacının kendisi de araştırmanın katılımcıları arasındadır. Araştırmanın örneklemi, olguların ve olayların keşfedilmesinde ve açıklanmasında yararlı olmasından dolayı amaçlı örneklem metoduyla belirlenmiş olup, araştırmada nitel araştırma desenlerinden birisi olan eylem araştırması kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, katılımcı gözlem, video kayıtları, ses kayıtları, araştırmacı günlüğü, çocukların resim ve sanat etkinlikleri gibi dokümanları, ebeveyn ve eğitmen görüşlerinin alınması için odak grup görüşmesi ve sohbet tarzı görüşmeler kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların demografik bilgileri için araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Uygulama sürecinde elde edilen dokümanlar, gözlem kayıtları ve video kayıtları betimsel analize tabii tutularak yorumlanmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre Kimlikli Bebekler Yaklaşımı ile gerçekleştirilen Kimlikli Bebekler Oturumları çocukların Steiner(2003)'ın tanımladığı duygusal okuryazarlık alt boyut becerilerinin gelişmesinde katkı sağlamıştır.Ülkemizde bu konu ile ilgili yapılmış araştırma yok denecek kadar azdır. Literatürdeki bu azlık çalışmanın yapılması ihtiyacını doğurmuştur. Yapılan bu çalışma erken çocukluk dönemindeki bu boşluğu dolduracaktır. Persona Dolls Approach, which is included in the respect for diversity education, is an extremely powerful tool to struggle with prejudices and discrimination in the early childhood period. The Persona Dolls Approach enables children to express their emotions, understand other people's emotions, respect the people with different identities, races, gender, skin color and obstacles, also it provides being sensitive to the topic of equality and justice. The Persona Dolls Approach is a tool to support emotional literacy, which includes dimensions such as emotional awareness, self-regulation, empathy, social skills, self-awareness, self-motivation. The purpose of this study is to support the emotional literacy skills of preschool children by preparing sessions with the Persona Dolls Approach to contribute to the emotional literacy skills of children.The participants of the study consisted of 48 and 72 months old children who attending Çanakkale Onsekiz Mart University ÇABA Multipurpose Early Childhood Education Center (ÇABAÇAM) in the academic year of 2018-2019, especially from socio-economically unfavorable families. In this study there are 12 participants which are 7 boys and 5 girl in the first period of the school. In second term of school, as two chidren carried on, and the research continued with 10 chidren, 5 boys and 5 girls.The mothers of the children participating in the research and the 2 teachers of the school are also among the participants of the research.The participants of the research were determined in many cases with the purposeful sampling method because it is useful in the discovery and explanation of the facts and events. The action research was conducted as a qualitative research model.As a data collection tools, participant observation, video recordings, sound recordings, researcher diary, documents such as children's painting and art activities, focus group interview and conversation style interviews were used to get the opinions of parents and educators. In addition, `Personal Information Form` prepared by the researcher was used for the demographic information of the participants. The documents, observation records and video records obtained during the implementation process were interpreted by descriptive analysis.The documents, observation records and interview questions obtained during the implementation process will be interpreted by descriptive analysis. According to the results obtained in the research, Persona Dolls Implementations realized with Persona Dolls Approach contributed to the development of emotional literacy sub-dimension skills defined by Steiner (2003).In Turkey, there is not enough research to be done about this subject. This scarcity in the literature has caused the need for the study to be done. This work will overcome this scarcity in early childhood period.
Collections