Türkçe öğretmeni adaylarının internete yönelik epistemolojik inançlarının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının internete yönelik epistemolojik inançlarını araştırmak, internette yer alan bilgiler hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın nitel bölümünde Türkçe öğretmeni adaylarının internette yer alan bilgiler hakkındaki görüşleri; nicel bölümünde Türkçe öğretmeni adaylarının internete yönelik epistemolojik inançları ile kişiye özgü değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırmada, karma çeşitleme deseni içerisinde yer alan `Tek Noktada Birleştirme Modeli` kullanılmıştır. Bu model araştırmayı bütünleştiren veriler toplamak, veriler arasındaki farklılıkları ortaya koymak ve güvenilir sonuçlara ulaşmak için tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye'de 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkçe Eğitimi Bölümü'nde öğrenim gören 250 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Araştırmada Bråten, Strømsø ve Samuelstuen (2005) tarafından geliştirilen, Strømsø ve Bråten (2010) tarafından yeniden düzenlenen, Çakmak, Yılmaz ve Yılmaz (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan `İnternete Yönelik Epistemolojik İnanç Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizi SPSS 21.0 istatistik programından yararlanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gibi istatistiğe özgü tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, kodlamalar ve temalar ile anlamlı hale getirilmiştir. Nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada uygulanan `İnternete Yönelik Epistemolojik İnanç Ölçeği`ne göre Türkçe öğretmeni adaylarının internete yönelik epistemolojik inançlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. İnternete yönelik epistemolojik inanç düzeyinin en yüksek olduğu alt boyut `bilginin gerekçelendirilmesi`, en düşük olduğu alt boyut `bilginin yapısı` boyutudur. Araştırmanın nicel verilerine göre internete yönelik epistemolojik inanç düzeyleri bilgiye ulaşmak için interneti sıklıkla kullanmayan, daha çok kitap okuyan, akademik başarısı yüksek olan Türkçe öğretmeni adaylarının lehine farklılaşmaktadır. Araştırmanın nitel verilerine göre Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri `bilgi çeşitli yöntemlerle teyit edilmelidir`, `belirli kaynaklar güvenilirdir` ifadeleri üzerine yoğunlaşmıştır. Dolayısıyla araştırmada elde edilen nitel veriler, nicel bulguları desteklemektedir. The purpose of this research is to investigate the Internet-specific epistemological belief of pre-service Turkish teachers towards the internet and to reveal their opinions about the knowledge on the internet. For this purpose, in the qualitative part of the research, the opinions of the pre-service Turkish teachers about the knowledge on the internet were investigated. In the quantitative part of the study, it was investigated whether there was a significant relationship between the personal variables of the pre-service Turkish teachers and internet-specific epistemological beliefs.The study was performed with `Single Point Aggregation Model`, which is among mixed variation designs. This model was chosen to collect data integrating the research, to reveal the differences between the data and to reach reliable results. The sample of this study consists of 250 pre-service teachers studying in the Department of Turkish Education at Çanakkale Onsekiz Mart University in the 2017-2018 academic year.`Internet-specific epistemological belief scale` developed by Bråten, Strømsø & Samuelstuen (2005), revised by Strømsø & Bråten (2010), adapted to Turkish by Çakmak, Yılmaz & Yılmaz (2015) was used in the research. The analysis of the quantitative data of the study was performed by means of SPSS 21.0 statistical analysis software program. The statistical methods such as frequency, percentage, arithmetic mean, t-test, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, one way analysis of variance (ANOVA) were utilized in the analysis of the data. The quantitative data of the research were made meaningful by coding and themes. Qualitative data were analyzed by content analysis.According to the `Internet-specific Epistemological Belief Scale` an applied in the research, it was determined that the pre-service Turkish teachers' internet-specific epistemological beliefs were at a moderate level. The sub-dimension where the sensitivity of teachers was the highest was justification of knowledge while the sub-dimension where it was the lowest was structure of knowledge. According to the quantitative data of the study, Internet-specific epistemological beliefs differed in favor of pre-service Turkish teachers who did not use the Internet individually to access information, read more books and had high academic achievement. According to the qualitative data of the study, it was found that the opinions of pre-service Turkish teachers were concentrated in the expressions that `information should be confirmed by various methods` and `certain sources are reliable`. In this respect, qualitative data support quantitative findings.
Collections