Güneş pillerine karşı farkındalık ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Fen Bilgisi Eğitimi programında öğrenim gören öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarının başında gelen Güneş enerjisinin teknolojiye entegre edilmesiyle oluşturulan Güneş pilleri ile ilgili farkındalıklarının ve bilgi düzeylerinin incelenmelesidir. Bu çalışma 400 Fen Bilgisi öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Tarama yöntemi kullanılan çalışmada veriler 5'li likert tipi ''Güneş Pilleri Farkındalık Ölçeği'' ve `Güneş Pili Uygulamaları Bilgi Testi'' ile kullanılarak elde edilmiştir. Veri toplama araçlarından elde edilen sonuçlara göre Fen Bilgisi öğretmen adaylarının güneş pillerine yönelik farkındalıklarının yüksek seviyede, bilgi düzeylerinin orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Hazırlanan ölçek ve testin geçerlik ve güvenirlik indekslerinin yüksek değerlere sahip olduğu, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının, Güneş pillerine dair farkındalıklarını cinsiyet değişkeninin etkilediği, kız öğretmen adaylarının farkındalıklarının erkek öğretmen adaylarından daha fazla olduğu görülmüştür. Bilgi düzeyleri için cinsiyet değişkeninin bir farklılık yaratmadığı, eğitim dönemlerinin artması ile birlikte farkındalık ve bilgi düzeylerinin arttığı, genel not ortalamaları değişkeninde orta düzeydeki adayların yüksek farkındalık ve bilgi düzeyine sahip oldukları, Anadolu lisesinden mezun olan adayların en yüksek puan ortalamasında yer aldıkları belirlenmiştir. Fen Bilgisi öğretmen adaylarından orta düzeyde sosyo-ekonomik düzeye sahip olan adayların bilgi ve farkındalıklarının diğer sosyo-ekonomik düzeye sahip olan adaylardan yüksek değerde olduğu, yaşam yeri değişkeninin bilgi testinde şehir kategorisinde yer alan katılımcılar için yüksek ortalama sağlamasının yanında farkındalık ölçeği için farklılık yaratmadığı ve lisans derecesine sahip ebeveyni olan öğretmen adaylarının göstermiş oldukları farkındalık ve bilgi seviyelerinin diğer ebeveyn akademik durum değişkenlerine göre yüksek düzeyde bağlı olduğu görülmüştür. Fen Bilgisi öğretmen adaylarının önem verdikleri yenilenebilir enerji türü ise güneş enerjisi olmuştur. Yenilenebilir enerji kaynağı olarak güneş enerjisini seçen öğretmen adaylarının sahip oldukları bilgi ve farkındalık düzeyleri arasında pozitif ilişki elde edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Güneş pili, bilgi, farkındalık, fen bilgisi eğitimi The aim of this study is to examine the preservice teachers' awareness and knowledge levels about solar cells created by integrating solar energy into technology, which is one of the renewable energy sources. This study was carried out with 400 science teachers. In the study in which scanning method was used, the data were obtained by using 5-point Likert type `Solar Cells Awareness Scale` and `Solar Cell Applications Knowledge Test`. According to the results obtained from the data collection tools, it was found that preservice science teachers' awareness about solar cells is at a high level and their knowledge is at an intermediate level. The validity and reliability indices of the scale and test prepared were found to have high values, the preservice science teachers' awareness of solar cells was influenced by the gender variable, and the female teacher candidates' awareness was higher than that of male teacher candidates. It has been determined that the gender variable does not make a difference for the knowledge levels, the awareness and knowledge levels improve with the increasing in the education periods, the intermediate level candidates have high awareness and knowledge level in the grade point average variable, and the candidates graduating from Anatolian High School are in the highest score average. The knowledge and awareness of the candidates who have a medium socio-economic level among the science teachers are higher than the candidates with other socio-economic levels; the location variable does not make a difference in the knowledge test for the participants in the city category, as well as it doesn't make a difference for the awareness scale. It has been observed that the level of awareness and knowledge of the teachers who have parents with a bachelor degree is highly dependent on in comparison with the other parental academic status variables. The type of renewable energy that science teacher candidates give importance to is solar energy. A positive relationship was acquired between the knowledge and awareness levels of the preservice teachers who chose solar energy as a renewable energy source.
Collections