Relationship between parental psychological control and adolescencent behavioral problems: the mediator role of different types of autonomy
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ergenlik dönemi, yeni bilişsel becerilerin edinilmesi, kimlik gelişimi, özerklik ihtiyacının artması ve ebeveyne bağımlılığın azalması gibi önemli değişimleri içeren bir süreçtir. Bu gelişimsel değişiklikler, özellikle özerklik gereksiniminin artması, ebeveyn kontrolü gibi ebeveynin daha önceki bazı uygulamalarını geçersiz kılabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, annenin uyguladığı psikolojik kontrol ile ergenin davranış problemleri arasındaki ilişkide farklı özerklik kavramsallaştırmalarının aracı rolünün araştırılmasıdır. Bunlar; duygusal özerklik ve Öz Belirleme Kuramı'na göre `kendini özerk olarak belirleme` (öz-belirleme) kavramsallaştırmalarıdır. Araştırma örneklemini Tekirdağ iline bağlı devlete ait dört lisenin 9., ve 10. sınıflarına devam eden 121'i kız, 79'u erkek 200 ergen oluşturmaktadır. Aracı değişken analizi sonuçları şunları göstermektedir; hem duygusal özerklik hem de kişinin kendini özerk olarak belirlemesi kızlar için psikolojik kontrol ve anksiyete arasındaki ilişkide ve her iki cinsiyet için psikolojik kontrol ve depresyon arasındaki ilişkide aracılık etmektedir. Bunun yanı sıra, erkeklerde yalnızca kendini özerk olarak belirleme, psikolojik kontrol ve anksiyete arasındaki ilişkide aracı role sahiptir. Fakat sonuçlar her iki cinsiyet için psikolojik kontrol ve düşmanlık arasındaki ilişkide yalnızca duygusal özerkliğin aracı rolü olduğunu göstermiştir. Adolescence is a restructuring period which includes significant changes such as gaining new cognitive abilities, development of identity, increase in autonomy and decrease in dependency to parents. These developmental changes, specifically heightened need for autonomy may invalidate previous parenting practices such as parental control. The aim of the present study was to examine the mediating roles of different types of autonomy which are Emotional Autonomy and Self-Determination Autonomy (Self-Determination) in the relationship between maternal psychological control and behavioral problems in adolescents. The sample of the research consists of 121 female and 79 male participants. 200 adolescents recruited from 9th and 10thgrade of four public high schools in Tekirdağ. The results of mediation analyses indicated that both emotional autonomy and self-determination mediated the relationship between psychological control and anxiety for females as well as relationship between psychological control and depression for both gender. Besides, just self-determination mediated the relationship for psychological control and anxiety for males. However, results showed that only emotional autonomy mediated the relationship between psychological control and hostility for both gender.
Collections