Üstbilişsel stratejilerle zenginleştirilen öğretimde programlama becerilerindeki değişimin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Programlama dersleri öğrenciler tarafından genellikle zor ve karmaşık olarak algılanmakta ve buna bağlı olarak da öğrenenlerin programlama başarıları düşük olmaktadır. Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı programlama öğretimi sürecinde üstbiliş stratejilerinin öğretiminin üstbiliş becerilerinin gelişimine ve programlama becerisinin gelişimine etkisinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden araçsal (instrumental) durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Çalışma İleri Programlama dersinde 10 hafta boyunca 16 öğrenci ile proje tabanlı etkinlikler ile yürütülen uygulama sürecini kapsamaktadır. Araştırma çerçevesinde veriler, uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanan çalışma yaprakları, üstbiliş stratejileri izleme formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerden üstbiliş becerilerinin gelişimini analiz etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen değerlendirme rubriği, programlama becerisi gelişiminin değerlendirmesi için Solo taksonomisi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları ile gerek üstbiliş gelişimi gerekse programlama becerileri gelişiminin nedenleri öğrenci değerlendirmeleri çerçevesinde tartışılmıştır. Çalışma sürecinde üstbiliş stratejilerinin orta düzeyde geliştiği görülmüştür. Üstbilişteki bu gelişim ile programlama becerilerinin Solo taksonomisinde çoklu yapısal düzeye karşılık gelecek şekilde geliştiği sonucu elde edilmiştir. Bu çerçevede proje tabanlı etkinliklerle yürütülen programlama öğretiminde çalışma yaprağını esas alan üstbiliş stratejisi öğretiminin programlamanın yapısal özelliklerine uyumlu hazırlanabildiğinde programlama becerilerinin gelişimine katkı sağlayabilecek nitelikte üstbiliş becerisi gelişimi oluşturabileceği değerlendirilmektedir. Çalışmanın programlama öğretim yöntemleri ve sürecin değerlendirilmesi çalışmaları için ipuçları sağlayacağı ümit edilmektedir.Anahtar Kelimeler: Proje Tabanlı Programlama Öğretimi, Üstbiliş Stratejileri Öğretimi, Programlama Becerileri, Solo Taksonomisi. Programming lessons are often perceived as difficult and complex by the students, and therefore the learning success of the learners is low. The aim of this study is to investigate the effect of teaching metacognition strategies on the development of metacognitive skills and development of programming skills. The research was carried out in the instrumental case study pattern of qualitative research methods. The study covers the application process based on project-based activities and carried out with 16 students and during 10 weeks in Advanced Programming course.In the framework of the research, the data were obtained by using the work sheets prepared by the researcher, the metacognition strategies follow-up form and the semi-structured interview form. In order to analyze the development of metacognitive skills from the obtained data, the evaluation rubric developed by the researcher and Solo taxonomy were used. Reasons for the development of both metacognitive development and programming skills were discussed within the framework of student evaluations with semi-structured interview forms. It is seen that the metacognition strategies of the students were developed at a medium level during the study period. It is concluded that the level of development of metacognition and the programming skills are corresponding the level of multiple structural level of Solo taxonomy. Within the framework of project-based activities, it is considered that the metacognitive strategy teaching can create metacognitive development which can contribute to the development of programming skills when the metacognitive strategy teaching based on the study sheet can be prepared in accordance with the structural characteristics of the programming. This study is expected to provide clues for teaching methods of programming and process evaluation.Keywords: Project-Based Programming Education, Teaching of Metacognition Strategies, Programming Skills, Solo Taxonomy.
Collections