İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve bu sürece ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında yürütülen bu araştırma, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve bu sürece ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi tesadüfi küme örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bolu ili Merkez ilçesindeki beş devlet ilkokulunun 16 farklı sınıfında öğrenim gören 403 dördüncü sınıf öğrencisi ve 11 dördüncü sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak McKenna ve Kear (1990) tarafından geliştirilen, Kocaarslan (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan `İlkokul Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği` ve öyküleyici metni anlamayı içeren Kocaarslan (2015) tarafından geliştirilen `Okuduğunu Anlama Testi` kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma envanter verileri Kolmogorov-Simirnov normallik testi, Mann-Whitney U testi, yarı yapılandırılmış görüşme verileri betimsel analiz ile elde edilmiştir.Araştırmanın sonucunda okumaya yönelik tutum ile okuduğunu anlama becerileri arasında anlamlı fakat zayıf ilişki olduğu, okumaya yönelik tutum ve okuduğunu anlama becerisi açısından kız öğrenciler lehine farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğu okumaya yönelik tutum ile okuduğunu anlama becerisi arasında yüksek düzeyde ilişki bulunduğunu belirtmiş, okul-aile işbirliğinin önemini vurgulamıştır. Bu doğrultuda okul öncesi dönemden itibaren ailedeki okuma bilincinin geliştirilmesi amacıyla seminer, eğitim aktivitelerinin gerçekleştirilmesi, öğretmenlerin okuma tutumunun geliştirilmesi konusunda edindiği deneyimlerin paylaşılması yönünde önerilerde bulunulmuştur. This research carried out in 2017-2018 academic year aims to examine the relationship between the attitudes towards reading and the reading comprehension skills of fourth grade students in primary school and to determine the teachers' views about this process. In this study, mixed research method, which uses quantitative and qualitative methods, was used. The sample of the study was determined by random cluster sampling. The study group consists of 403 fourth grade students and 11 fourth grade teachers studying in 16 different classes of five different state primary schools in the central district of Bolu province. `Attitude Scale for Reading for Primary School Students` which was developed by McKenna and Kear (1990) and adapted to Turkish by Kocaarslan (2015) and ''Reading Comprehension Test'' which includes narrative text comprehension developed by Kocaarslan (2015) were used as the data collection tools in the quantitative dimension of the study. The semi-structured interview form was used as a data collection tool in the qualitative dimension of the study. Research inventory data; Kolmogorov-Smirnov normality test, Mann-Whitney U test, semi-structured interview data were obtained by descriptive analysis.As a result of the study, it was determined that there was a significant but weak relationship between reading attitudes and reading comprehension skills, but difference in reading attitude and reading comprehension skills in favor of female students. Most of the teachers stated that there was high level of relationship between reading attitudes and reading comprehension skills and emphasized the importance of school-family cooperation. In this direction, suggestions were made to attend the seminars, carry out training activities and share the experiences of improving the reading attitudes of teachers in order to develop the awareness of reading in the family from the pre-school period.
Collections