LGBT bireylerin yalnızlık, yaşam memnuniyeti ve sosyal uyum düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı lezbiyen, gey, biseksüel ve transseksüel [LGBT] bireylerin yalnızlık, yaşam memnuniyeti ve sosyal uyum düzeylerini belirlemektir. Araştırmada aynı zamanda LGBT bireylerin yalnızlık, yaşam memnuniyeti ve sosyal uyum düzeylerinin, bazı demografik değişkenler (yaş, bireyin eğitim düzeyi, annesinin ve babasının eğitim düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sırası, yerleşim yeri, aylık gelir) açısından farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, 245 LGBT birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Russell, Peplau ve Ferguson (1978) tarafından geliştirilen ve Demir (1989) tarafından Türkçeye uyarlanan `U.C.L.A. Yalnızlık Ölçeği'', Lavallee, Hatch, Michalos ve McKinley (2007) tarafından geliştirilen ve Akın ve Yalnız (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan ''Yaşam Memnuniyeti Ölçeği'', Bosc, Dubini ve Polin (1997) tarafından geliştirilen ve Akkaya ve diğerleri (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan ''Sosyal Uyum Kendini Değerlendirme Ölçeği (SUKDÖ)'' kullanılmıştır. Demografik özelliklere ilişkin verileri elde etmek için araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Veriler, SPSS 22.0 ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız t-testi, Mann Whitney U Testi, ANOVA (Tek yönlü varyans analizi), Post Hoc Tukey Testi, Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı tekniği ve çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Ayrıca değişkenlere ilişkin ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerlerinin belirlenmesinde betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır.Araştırmanın bulguları, LGBT bireylerin yalnızlık düzeylerinin yaş, eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı, yerleşim yeri ve aylık gelir değişkenlerine göre farklılaşmadığını göstermektedir. Araştırmanın sonuçları, LGBT bireylerin yaşam memnuniyeti düzeylerinin, yaş, eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sırası değişkenlerine göre farklılaşmadığını, anne eğitim düzeyi lisansüstü olan grubun, anne eğitim düzeyi ilkokul olan gruptan anlamlı bir şekilde daha yüksek yaşam memnuniyeti düzeyine sahip olduğunu göstermektedir. LGBT bireylerin aylık gelir düzeyi arttıkça, yaşam memnuniyeti düzeyleri de artmaktadır. Kentsel bölgede yaşayan LGBT bireylerin yaşam memnuniyeti puanı ise kırsal bölgede yaşayanlardan anlamlı bir biçimde yüksektir.Araştırmanın sonuçları, LGBT bireylerin sosyal uyum düzeylerinin yaş, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sırası ve yerleşim yeri değişkenlerine göre farklılaşmadığını göstermektedir. Bununla birlikte lisansüstü eğitim düzeyine sahip olanların, eğitim düzeyi lise olanlardan anlamlı bir biçimde yüksek sosyal uyum düzeyine sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca aylık gelir düzeyi arttıkça, sosyal uyum düzeyi de artmaktadır.Yalnızlık, yaşam memnuniyeti ve sosyal uyum arasındaki ilişki incelendiğinde, sosyal uyum ile yaşam memnuniyeti arasında, yalnızlık ile sosyal uyum arasında ve yalnızlık ile yaşam memnuniyeti arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonuçları, sosyal uyum ve yalnızlık puanlarının, yaşam memnuniyeti puanlarını anlamlı bir şekilde yordadığını göstermektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, alan yazına dayalı olarak tartışılmış ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: LGBT, Yalnızlık, Yaşam Memnuniyeti, Sosyal Uyum. The purpose of this study is to determine the loneliness, life satisfaction and social adaptation levels of the lesbian, gay, bisexual and transgender individuals. It was also aimed to investigate whether the loneliness, life satisfaction and social adaptation levels of LGBT individuals differ in terms of some demographic variables (age, education level of the individual, mother's and father's education level, number of siblings, sibling order, settlement, and monthly income level). In this research, correlational survey methods was used. The research group was 245 LGBT individuals.Data was collected by using `U.C.L.A. Loneliness Scale` developed by Russell, Peplau and Ferguson (1978) and adapted into Turkish by Demir (1989), ''Life Satisfaction Scale'' developed by Lavallee, Hatch, Michalos and McKinley (2007) and adapted to Turkish by Akın and Yalnız (2015), ''Social Adaptation Self-Evaluation Scale (SASES)` developed by Bosc, Dubini and Polin (1997) and adapted to Turkish by Akkaya and others (2008). In order to obtain data on demographic characteristics, 'Personal Information Form' developed by the researcher was used. SPSS 22.0 was used to analysis of the data. Independent t-test, Mann Whitney U Test, ANOVA (One-Way Variance Analysis), Post Hoc Tukey Test, Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient and multiple linear regression analysis were used to analyze the data. In addition, descriptive statistical technique was used to determine the mean, standard deviation, frequency and percentage values of the variables. The findings indicate that loneliness levels of LGBT individuals no differ in terms of age, education level, mother's education level, father's education level, number of siblings, place of residence and monthly income level variables. The results show that life satisfaction levels of LGBT individuals no differ according to age, education level, and father's education level, number of siblings, sibling sequence variables, but the mean scores has a significantly higher level of the groups whose mothers' education level is post-graduate than the group whose mothers' education level is primary school. As the LGBT individuals' monthly income level increases, the life satisfaction level of them also increases. The life satisfaction score of LGBT individuals living in urban areas is significantly higher than those living in rural areas. The results show that the social adaptation levels of LGBT individuals no differ according to the variables such as age, mother's education level, and father's education level, number of siblings, sibling order and place of residence. In addition, it was found that those with postgraduate education had significantly higher levels of social adaptation than those with high school education level. As LGBT individuals' monthly income level increases, the social adaptation level of them also increases. When the relationship between loneliness, life satisfaction and social adaptation was examined, it was found that there was a statistically significant relationship between social adaptation and life satisfaction, between loneliness and social adaptation and between loneliness and life satisfaction. The results show that the social adaptation and loneliness scores significantly predict life satisfaction scores. The findings of the study were discussed based on the literature and the suggestions were made in accordance with the results.Keywords: LGBT, Loneliness, Life Satisfaction, Social Adaptation.
Collections