Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören spor yöneticisi adaylarının öz liderlik davranışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde spor yöneticiliği alanı bir meslek grubu olarak kabul görmesine ve mevcut spor potansiyeline karşın sporun amatörce ve yalnızca istekle ya da sevgiyle idare edilemeyeceği bilinmektedir. Bu sebeple, spor çatısı altında görev üstlenecek olan spor yöneticilerinin, bu mesleği sevmelerinin yanında pek çok özelliğe (kişisel becerileri, tecrübe, mesleki bilgi, yaratıcılık, örgütsel bağlılık, spor yöneticiliği eğitimine… vb.) sahip olmaları gerekmektedir. Bu özellikler arasında spor yöneticilerinin öz liderlik özellikleri de yönetimsel anlamda onlara ayrıcalık kazandırabilecek özellikler arasındadır. Buradan hareket ile bu araştırmanın amacı, spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören spor yöneticisi adaylarının öz liderlik davranışlarını incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Trabzon Üniversitesi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Ordu Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Karabük Üniversitelerinin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spor Yöneticiliği bölümünde öğrenim gören 231'i kadın (%33.2), 465'i erkek (%66.8) olmak üzere toplam 696 spor yöneticisi adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel bir yöntem olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan 'Kişisel Bilgi Formu' ile Houghton ve Neck (2002)'in geliştirmiş, Fidan (2018)'ın Türkçeye uyarlamış olduğu 'Yenilenmiş Öz Liderlik Ölçeği (YÖLÖ)' kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistiksel yöntem olarak, t-testi, çok faktörlü ANOVA (MANOVA) ve Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda spor yöneticisi adaylarının öz liderlik davranışlarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkeni incelendiğinde, öz liderlik davranışlarının yapıcı düşünce stratejileri-YDS boyutunda, anlamlı bir farklılık görülürken; davranış odaklı stratejiler-DOS ve doğal ödül stratejileri-DÖS boyutlarında farklılık bulunmamıştır. Sınıf, anne ve baba eğitim durumu, gönüllü katılım durumu ve mezun olunan lise türü ile ilgili yapılan analizlerde istatistiksel açıdan anlamlı sonuçlara ulaşılamamıştır. Yaş ile öz liderlik arasında yapılan korelasyonda, YÖLÖ'nün boyutları arasında pozitif, yaş ile YÖLÖ boyutları arasında ise negatif yönde korelasyon olmasına karşın YÖLÖ boyutları ile yaş arasındaki korelasyon sonuçları anlamlı değildir. Although sports management branch is perceived as an occupational group and current sports patential, it is known that sports cannot be managed just liking or request in nowadays. Therefore, sports managers take on a tasks under the roof of sports who must be have a lot of speciality (personal skill, experience, craft knowledge, creativity, organizational commitment, education of sports management… etc.) beside, their loving this occupation. Between these specialities, self-leadership feature of the sports managers also can have privilege on procedural meaning. From this point of view, the purpose of this research is investigate examined of self-leadership behaviour of sports manager candidates whose studied of department of sports management. Participants of the research who are studied of department of school of physcial education and sports. Sports management candidates whose female of 231 (%33.2), male of 465 (%66.8) totally 696 person from Trabzon University, Recep Tayyip Erdogan University, Ordu University, Ondokuz Mayıs University and Karabuk University. A quantitative analysis, scanning modal, is used in the research. As data collection tool, 'Revised Self-Leadership Questionnare (RSLQ)' which, improved with 'Personel Knowledge Form' by Houghton and Neck (2002) and transcribed for Turkish by Fidan (2018), is employed. T-test, multi-factor ANOVA (MANOVA) and Pearson Correlation test are used for inferential statistics. Research finding shows that self-leadership behaviour of sports manager candidates are medium level. According to gender variability examinations, while it seems that significant differences to self-leadership behaviour's construc tive opinion strategies in level of YDS, it is not found a difference in level of behaviour oriented strategies-BOS and natural prize strategies-NPS. It is failed to reach to meaningful results in terms of statistical in which analyses is related to class, educational status of parents, voluntary participation and graduation of highschool type. In the correlation between age and self-leadership, among of RSLQ's size is positive, despite the between age and RSLQ is negative correlation, RSLQ sizes and age correlation results are not meaningful.
Collections