`besin içerikleri ve sindirim sistemi` konularında TGA yöntemine yönelik geliştirilen etkinliklerin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünya'da her alanda yaşanan değişimler öğretim anlayışlarının da değişimini zorunlu kılmaktadır. Bu durum sonucunda araştırmacılar da yeni öğretim yaklaşımları geliştirmektedir. TGA (Tahmin-Gözlem-Açıklama) yöntemi öğrencileri öğrenme ortamlarındaki pasifliklerinden çıkarıp sürece aktif katılımlarını destekleyen yöntemler arasındadır. Araştırmanın amacı, TGA yöntemine dayalı olarak geliştirilen etkinliklerin 5. Sınıf Besin İçerikleri ve Sindirim Sistemi konularının öğretiminde uygulanması ve etkililiğinin incelenmesidir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim güz yarıyılında, Giresun ili Espiye ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim gören 36 öğrenci (18 deney, 18 kontrol) ile yarı deneysel yönteme dayalı olarak yürütülmüştür. Deney grubunda TGA yöntemine dayalı olarak geliştirilen etkinliklerle ders anlatımı yapılırken, kontrol grubunda EBA konu anlatım videoları ve etkinlikleri kullanılarak ders anlatımı yapılmıştır. Araştırmanın uygulamaları 8 hafta (32 saat) sürmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak ''Besin İçerikleri ve Sindirim Sistemi Başarı Testi'', 8 adet TGA öğretim etkinlikleri çalışma yaprakları, öğrenci tutum ölçeği ve öğrenci mülakat formları kullanılmıştır. TGA uygulamaları öncesinde deney ve kontrol gruplarında ''Besin İçerikleri ve Sindirim Sistemi Başarı Testi' öntest, uygulamalar sonrasında ise sontest ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Araştırmada deney grubu öğrencilerden tahmin aşamasında ilgili etkinliğe yönelik tahmin yapmaları istenmiş ve öğrencilere dağıtılan etkinlik deney formlarına görüşlerini yazmaları söylenmiştir. Bu aşamanın ardından etkinlikle ilgili gözlem yapılmış ve öğrencilerin gözlemlerini yazmaları istenmiştir. Son aşamada öğrencilerden gözlemlerini, başlangıçta yapmış oldukları tahminlere göre karşılaştırıp düşüncelerinin doğru veya yanlış ise neden yanlış olduğunu analiz etmeleri ve açıklama kısmında tartışma sorularını yanıtlamaları istenmiştir. Araştırmanın nicel veri analizi sırasında `nonparametrik` bir test olan `Mann-Whitney U Testi`, `Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi`, öğrencilerin TGA etkinlikleri uygulamalarından önce ve sonra fen bilimleri dersine yönelik tutumları arasında farklılık olup olmadığını belirlemek için ise `bağımlı örneklem t testi` kullanılmıştır. Araştırmada nitel veri toplama araçları olarak öğrenci mülakat formu ve çalışma yaprakları kullanılmıştır. İstatistiksel sonuçları desteklemek ve uygulanılan yöntemle ilgili öğrenci görüşlerini tespit etmek için öğrenci görüşme formu ve çalışma yaprakları nitel araştırma veri analiz yöntemlerinden betimsel analizle incelenmiştir. Yapılan araştırma neticesinde, TGA etkinlikleriyle ders işlenen deney grubu ile EBA konu anlatım video ve etkinlikleri ile ders işlenen kontrol grubunun akademik başarı, derse yönelik tutum ve kalıcılıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı görülmüştür. TGA etkinlikleri uygulanan deney grubu öğrencileri ile gerçekleştirilen mülakatlardan elde edilen bulgular neticesinde, öğrencilerin derse ilgi ile katıldıkları, dersi daha iyi anladıkları ve derse katılımlarının arttığı görülmüştür. TGA yönteminin, kavram öğretiminde kullanılan farklı öğretim yöntemleri ile karşılaştırılmasına yönelik araştırmalar gerçekleştirilmesi önerilebilir. Öğretmenlere, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimleri süreçlerinde, TGA yöntemi tanıtılmalı, örnekleri sunulmalı ve kendi orijinal etkinliklerini oluşturmaları desteklenmelidir. Fen bilimleri ders kitaplarında yer alan fen atölyesi etkinliklerinin TGA yöntemine uygun hale getirilmesi, öğrencilerin etkinlikleri daha ilgili bir biçimde takip etmeleri açısından önerilebilir. Changes in every field in the world necessitate the change of teaching concepts. As a result, researchers are also developing new teaching approaches. POE (Predict-Observation-Explain) method is one of the methods that support students' active participation by removing them from their passivity in learning environments. The aim of the study is to investigate the implementation and effectiveness of the activities developed on the basis of POE method in teaching the 5th Grade Nutrient Contents and Digestive System subjects. The research was carried out on the basis of the quasi-experimental design method with 36 students (18 experiments, 18 controls) in a secondary school in the district of Espiye, Giresun, during the 2016-2017 academic year. In the experimental group, lectures were given based on the POE method, while in the control group,the course was taught by using EBA lectures videos and activities. Applications of the study lasted 8 weeks (32 hours). In the research, 'Nutrient Content and Digestive System Success Test', 8 POE teaching activities study sheets, student attitude scale and student interview forms were used as data collection tools. Nutrient Content and Digestive System Success Test were applied as pretest before POE applications and as posttest and permanence test after the applications. In the research, the experimental group students were asked to make estimation about the related activity and the students were asked to write their opinions on the activity test forms distributed. After this phase, observations were made about the activity and students were asked to write their observations. At the final stage, the students were asked to compare their observations according to their initial estimates and to analyze why their thoughts were correct or incorrect, and to answer the discussion questions in the explanation section. The Mann-Whitney U Test, Wilcoxon Signed Ranks Test, which is a nonparametric test, is used to determine the difference between the attitudes of the students to the science and technology course before and after the POE activities, and the paired sample t test used. In the study, student interview form and study sheets were used as qualitative data collection tools. In order to support statistical results and to determine student views about the method, student interview form and study sheets were analyzed by descriptive analysis of qualitative research data analysis methods.As a result of the research, It was observed that there was no statistically significant difference between the academic success, attitudes and permanence of the course of the experimental group courses that are conducted with TGA activities and EBA lecture and activities. As a result of the findings obtained from interviews with TGA students, it can be said that students participate with interest in the course, understand the course better, and their participation in the course increases. It may be suggested to carry out researches to compare the TGA method with other methods used in concept teaching. Teachers should be introduced the POE method in their pre-service and in-service training processes, their samples should be presented and their original activities should be supported. The science workshop activities in science textbooks should be adapted to the POE method so that the students can follow the activities in a more relevant way.
Collections