Üç boyutlu eğitsel sanal ortamlarda karakter tasarımına yönelik öğrenci tercihlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı; üç boyutlu sanal ortamlarda yer alan karakterlerin tasarımına yönelik öğrencilerin tercih ve görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırma 2015 – 2016 eğitim öğretim yılında Trabzon ili Ortahisar ilçesinde eğitim veren bir özel okul ve bir devlet okulunda öğrenim gören dört, beş ve yedinci sınıf düzeyinde toplam 55 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin % 18,2'si dördüncü sınıf, % 25,2'si beşinci sınıf ve % 56,4'ü yedinci sınıfta öğrenim görmektedir. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin % 47,3'ü kız; % 52,7'si erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Betimsel tarama modeline göre yürütülen araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve karakter değerlendirme formu ile toplanmıştır. Araştırmacı aynı zamanda araştırma kapsamında 5 kız ve 6 erkek olmak üzere 11 adet üç boyutlu karakter tasarımı gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aşamasında öncelikle öğrencilerin, karakter tasarımına yönelik genel tercihlerine ilişkin veriler toplanmıştır. Devamında ise araştırma için tasarlanan karakterlere yönelik öğrencilerin tasarım tercihleri ile ilgili veriler toplanmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen veriler betimsel analiz yaklaşımına göre incelenmiş ve bulgular yüzde, frekans değerlerine göre tablolar haline getirilmiştir. Yürütülen araştırma sonucunda, araştırmaya katılan öğrencilerin büyük çoğunluğunun bilgi ve iletişim teknolojilerine erişim ve kullanım imkânlarının oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Bilgisayar ve internet teknolojilerinin öğrenciler tarafından yaygın kullanımına karşın, öğrencilerin üç boyutlu sanal ortamlar hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıkları, daha çok dijital oyunlarla ilgilendikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin sevdikleri ve ilgi durdukları karakterlerin çoğunlukla güçlü, savaşçı, silahlı ve özel yetenekleri olan dijital oyun ve film karakterlerinden oluştuğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin üç boyutlu karakter tasarımına yönelik tercihleri, genel tasarım özelliklerine göre; fantastik, gerçekçi, özgün ve güçlü bir karakter tasarımı oluşturmaktadır. Fiziksel tasarım özelliklerine göre ise; genç, siyah ve tonlarında uzun dalgalı saçları olan, mavi göz rengi ve açık ten rengi olan, orta seviyede boyu ve atletik vücut yapısına sahip olan karakter tasarımı ön plana çıkmaktadır. Kıyafet tasarım özellikleri açısından öğrencilerin tercihleri, spor giyim tarzı ve canlı renklerden oluşan kıyafet tasarımları, bileklik, kılıç, kolye, ok ve yay gibi tamamlayıcı aksesuarları olan bir karakter tasarımı oluşmaktadır.Araştırma kapsamında tasarlanan ve öğrencilerin beğenisine sunulan karakterlerden en fazla tercih edilenler 2 numaralı kız ve 6 numaralı erkek karakterler olmuştur. Tercih edilmeyen karakterlerin genellikle genel görünüm, kıyafet tarzı, saç rengi ve sitili ile ilgili bazı tasarım özelliklerinin beğenilmediği belirlenmiştir. Araştırma kapsamında tasarlanan karakterlerin öğrencilerin görüşleri doğrultusunda birtakım iyileştirmelerle öğrencilere daha uygun hale getirilebileceği tespit edilmiştir. Sonuç olarak kullanıcılar tarafından sevilen bir karakter tasarımının hedef kitle tercihlerinden bağımsız yürütüldüğü takdirde kullanıcılar tarafından beklenen ilgiyi görmesinin oldukça zor olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda araştırma bulgu ve sonuçlarına dayalı olarak araştırmacılara, karakter tasarımcılarına ve eğitimcilere bazı önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Dijital Oyun, 3B Sanal Ortam, Tasarım, 3B Karakter Tasarımı, İlköğretim The general purpose of this research is that determines the preferences and opinions of the students about the design of the characters in the virtual environments.This study was carried out with the participation of 55 students from fourth, fifth and seventh grade students studying in a private school and a public school in the city of Ortahisar, Trabzon in the 2015-2016 academic year. 18.2% of the students who participated in the study were in the fourth grade, 25.2% of the students were in the fifth grade and 56.4% of the students were in the seventh grade. In addition, 47.3% of the students who participated in the study were female; 52.7% of them were male students. The data of the research conducted according to the descriptive survey model were collected by semi-structured interview form and character evaluation form prepared by the researcher. The researcher also 11 three-dimensional character designs including 5 girls and 6 boys were carried out in the scope of the research. At the data collection stage, firstly, data is about the general preferences of the students for character design were collected. Afterwards, data is about the design preferences of the students were collected aimed at characters designed for research. The data obtained during the research process were analyzed according to descriptive analysis approach and the results were made according to percentage and frequency values.As a result of the research conducted, it was determined that the majority of the students who participated in the research had high access to information and communication technologies. Although computer and internet technologies are widely used by students, it has been determined that students are not familiar with the three dimensional virtual environments, they are more interested in digital games. In addition to this, it is determined that students love and are interested in characters that consist of digital play and movie characters which are mostly strong, warrior, armed and special abilities. The three-dimensional character design preferences of the students participating in the research, according to the general design features fantastic, realistic, original and strong character design creates. According to physical design characteristics, character design with young, black and shades of long wavy hair, blue eye color and light skin color, medium height and athletic body structure is prominent. In terms of outfit design features students' preferences consist of a character design with sportswear style and complementary accessories such as dress designs made of vivid colors, wristbands, swords, necklaces, arrows and bows. Among the characters designed in the scope of the research, the most preferred characters presented to the appreciation of the students were the number 2 and 6 male characters. It is determined that some of the design characteristics of the non-preferred characters are generally unfamiliar with the general appearance, style of dress, hair color and style. It has been determined that the characters designed within the scope of the research can be made more suitable for the students with some improvements in accordance with the opinions of the students. As a result, it is concluded that it is very difficult for users to see the interest expected by the users if a character design is carried out independently of the target audience preferences. As a result of the research, some suggestions were made to the researchers, character designers and educators based on the findings and results of the research.Keywords: Digital Game, 3D Virtual Environment, Design, 3D Character Design, Primary Education.
Collections