Sporcu öğrencilerin akademik motivasyon ve genel öz-yeterliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı; lisanslı futbol oynayan lise öğrencilerinin akademik güdülenme ve genel öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelli bir yordama çalışmasıdır. Etkili ve verimli bir yaşam standardına ulaşmanın yolu, nitelikli bir eğitim öğretim ortamında yoğrulmaktan geçmektedir. Bu sürecin en temel öğelerinden birisi de elbette güdülenme ve öz-yeterliktir. Çünkü motivasyon düzeyi ile bireyin kendine olan inancı ve başarma isteği doğru orantılıdır. Güdülenme arttıkça öğrenme ve başarma isteği de artar. Bu anlamda yapılan çalışmalarda, güdülenmenin ve öz-yeterlik kavramlarının akademik çıktılar üzerinde son derece etkili olduğu görülmesine rağmen ülkemizde bu konuda yapılan çalışmalar sınırlıdır. Akademik güdülenmenin önemli düzeyde belirleyicilerinden olduğu düşünülen Öz-yeterlik düzeyinin belirlenmesinin bu alanda yapılacak çalışmalara önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmaya dahil olan grubu, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılında Trabzon'da devlete bağlı çeşitli liselerde öğrenim gören 51'i kız, 252'si erkek olmak üzere toplam 303 lisanslı futbolcu öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamındaki öğrencilerden 51'i dokuzuncu sınıfta, 87'si onuncu sınıfta, 105'i onbirinci sınıfta ve 60'ı onikinci sınıfta öğrenim görmektedir. Öğrencilerin 144'ü Anadolu, 79'u Meslek, 33'ü Spor, 17'si İmam Hatip Lisesi ve 30'u da Çok Programlı Lisede öğrenim görmektedir.Çalışmanın veri toplama araçlarını; demografik bilgilere erişmek adına, uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan, Kişisel Bilgi Formu, Öz-yeterlik Ölçeği ve Akademik Güdülenme Ölçeği oluşturmaktadır. Verilerin analizi, adımsal (stepwise) regresyon analizi yöntemi ile yapılmıştır, istatistiksel çözümlemesinde ise SPSS 23 (Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı) paket programından yararlanılıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların, Akademik Güdülenme Ölçeği (AGÖ)'nden ve Öz-Yeterlik Ölçeği (ÖYÖ)'nden aldıkları puanlar arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Akademik Güdülenme ile sınıf ve okul türü değişkeni arasında 9. sınıf öğrencileri ile meslek lisesi öğrenciler lehine anlamlı ilişkiler gözlenirken katılımcıların Öz-yeterlik ile cinsiyet değişkeni arasında erkek öğrenciler lehine anlamlı ilişkiler bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Sporcu Öğrenci, Akademik Güdülenme, Öz-Yeterlik Purpose of the research; The aim of this course is to examine the academic motivation and general self-efficacy levels of high school students who play licensed football. The research is a quantitative research method with a relational screening model. The way to reach an effective and productive standard of living is to be kneaded in a qualified education environment. Motivation and self-efficacy are of course one of the most fundamental elements of this process. Because the level of motivation is directly proportional to the individual's belief in himself and his desire to succeed. As motivation increases, so does the desire to learn and succeed. Although the studies conducted in this sense show that motivation and self-efficacy are highly effective on academic outcomes, the studies on this subject in our country are limited. It is thought that determining self-efficacy level, which is considered to be one of the important determinants of academic motivation, will contribute to the studies to be conducted in this field. The group included in the research consists of 303 licensed football students, 51 of whom are girls and 252 of which are boys, studying in various state high schools in Trabzon in the 2018-2019 academic year. 51 of the students in the research are in ninth grade, 87 are in tenth grade, 105 in eleventh grade and 60 in twelfth grade. 144 of the students are from Anatolia, 79 from Vocational, 33 from Sports, 17 from Imam Hatip High School and 30 from Multi-Program High School. Data collection tools of the study; In order to gain access to demographic information, a Personal Information Form, Self-Efficacy Scale and Academic Motivation Scale were prepared by the researcher with the expert opinion. Data were analyzed by stepwise regression analysis and SPSS 23 (Statistical Program for Social Sciences) was used for statistical analysis. As a result of the research, it was seen that there was a positively low-level relationship between the scores obtained from the Academic Motivation Scale (SRS) and Self-Efficacy Scale (SRS). Significant relationships were observed between Academic Motivation and grade and school type variables in favor of 9th grade students and vocational high school students, while significant correlations were found between self-efficacy and gender variable of the participants in favor of male students.Keywords: Sports Student, Academic Motivation, Self-Efficacy
Collections