Görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumları ve öz yeterlilik algılarının analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumları ve öz yeterlilik algılarının demografik faktörler açısından incelenmek ve gelişimlerine katı sağlayacak önerilerde bulunmak, öğretmenlerin öz yeterlik ve iş doyumu düzeylerini üzerinde hangi değişkenlerin etkili olduğu sorusuna cevap aramaktır. Araştırmada tarama modeli tercih edilmiştir. Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilçeler ve merkezinde, 2017–2018 eğitim-öğretim yılında ortaöğretim ve lise kademesinde görev yapan görsel sanatlar öğretmenleri (n=105) hedef kitleyi oluşturmuştur.Öğretmenlerin öz yeterlik algıları, Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy'un (2001) geliştirdiği `Teachers' Sense of Efficacy Scale` (TSES-Öğretmen Öz yeterlik Ölçeği) kullanılarak ve iş doyumları `Minnesota İş Doyum Ölçeği` temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Trabzon İli sınırları içinde bulunan okullar bir küme sayılmış ve okullara çalışma yapabilmek için önce resmi izin alınmıştır. Daha sonra ilgili okul öğretmenleri ile görüşülerek anket çalışması gönüllülük esasına dayalı olarak yapılmıştır.Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin düşük olduğu ortaya çıkmıştır. İş doyumu alt boyutları bakımından ücret ve terfi boyutlarında iş doyumu diğerlerine kıyasla düşük olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin haftada girdikleri ders saati değişkeni ile iş süreçleri alt boyutunda, katıldıkları hizmet içi kurs veya seminer sayısı değişkeni ile ücret alt boyutunda, ceza alma durumları ile yönetim alt boyutunda, aldıkları ödül sayısı ile iş arkadaşları ve iletişim alt boyutunda, düzenlenen sosyal etkinlik sayısı değişkeni ile yönetim alt boyutunda iş doyumları arasında p< .05 güven düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca görsel sanatlar öğretmenlerinin öz yeterlik puan ortalaması 7.51 ile çok yeterli grupta oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin bulundukları okuldaki görev süreleri, girdikleri sınıflardaki öğrenci mevcudu, katıldıkları kurs veya seminer sayısı, ceza durumu, toplantılara velilerin katılma oranı, okudukları mesleki yayın ve kitap sayısı ve okullarında düzenlenen sosyal etkinlik sayısı ile öğrencilerle iletişimde, öğretim stratejilerinde, sınıf yönetiminde öz yeterlilik alt boyutu ve genel öz yeterlilik düzeylerinin bazıları arasında p< .05 güven düzeyinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the visions of job satisfaction and self-efficacy of visual arts teachers in terms of demographic factors and to make suggestions to contribute to their development, to find out which variables are effective on teachers' self-efficacy and job satisfaction levels. The screening model was preferred in the study. In the districts and centers of Trabzon Provincial Directorate of National Education, visual arts teachers working at secondary and high school levels in the academic year of 2017em2018 (n = 105) formed the target audience.Teachers' perceptions of self-efficacy were based on Teachers Sense of Efficacy Scale developed by Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy (2001), and their job satisfaction was based on the Minnesota Job Satisfaction Scale. Schools within the borders of Trabzon province were counted as a cluster and official permission was obtained before the schools were designated. Then, interviews were conducted with the related school teachers and the survey was conducted on a voluntary basis.When the research results are evaluated, it is seen that the level of job satisfaction of the visual arts teachers is low. In terms of job satisfaction sub-dimensions, job satisfaction was found to be lower in terms of wage and promotion than other dimensions. With the variable of the number of social events held in the sub-dimension, the number of in-service courses or seminars in the sub-dimension of the sub-dimension, the number of awards and the sub-dimensions of the number of awards received by the teachers and the sub-dimension of the colleagues, A significant difference was found between the job satisfaction of the management sub-dimension at p <.05 confidence level. In addition, visual arts teachers' self-efficacy score was found to be very adequate group with 7.51. The duration of the teachers in the school they are attending, the number of students in the classes they enter, the number of courses or seminars they attended, the status of the teachers, the rate of participation of parents in the meetings, the number of professional publications and books they read, the number of social events organized in their schools, the communication capacity of students, the sub-dimensions of classroom management, teaching strategies and classroom management and p <.05 confidence level between some of the general self-efficacy levels.
Collections