Yetişkin eğitimine yönelik bir elektronik kitap geliştirilmesi ve kullanıcı görüşlerinin alınması: ordu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kitaplar binlerce yıllık geçmişe sahip, en eski bilgiye erişim kaynağıdır. İnsanların zihninde bir merak, öğrenme ya da bilgiye ulaşma ihtiyacı hasıl olduğunda akla ilk gelen, güvenilir ve kolay ulaşılabilir bilgi kaynağı şüphesiz kitaplardır. Kitap eğitim materyali olarak da vazgeçilmezdir. Günümüzde, teknolojik alanında yaşanan gelişmeler sayesinde küçücük cihazlara ya da sanal ortamlara devasa bilgiler kolaylıkla sığdırılabilmekte ve her yere taşınabilmektedir. Sayfalarda bulunan metinlerin yanında resimler hatta videolar bile günümüz kitaplarında yer alabilmektedir. İçerisinde etkileşim, çoklu ortak bileşenleri barındıran günümüz kitaplarına elektronik kitap adı verilmektedir. E-kitaplar ekonomiklik, yer kaplamama ve kullanılabilirlik açısından diğer kitapların önüne geçmiştir. Bu araştırmanın amacı; yaygın eğitimde kullanılmak üzere bir e-kitap geliştirilmesi ve geliştirilen materyalin uygulanarak kullanıcı görüşlerinin alınmasıdır. Karma desende planlanan araştırmada nitel ve nicel veriler toplanmıştır. Ordu ilinde yapılan ihtiyaç analizi sonucunda Halk Eğitim Merkezi'nde yürütülmekte olan Bilgisayar işletmenliği kursunda materyal eksikliğinin olduğu bilgisine ulaşılmıştır. Yaygın eğitim kurumları yönetmeliğinde bulunan ilkeler doğrultusunda bilgisayar işletmenliği kursunda bulunan altı modül için toplam altı adet e-kitap geliştirilmiştir. E-kitapları değerlendirmek amacıyla literatürdeki ilgili çalışmalar kullanılarak bir değerlendirme anketi geliştirilmiştir. Geliştirilen e-kitapların pilot uygulaması Ordu ilinde bulunan beş yetişkin eğitim merkezinde iki ay boyunca uygulanmıştır. Uygulamaya 83 kursiyer ve 8 öğretmen katılmıştır. Uygulama sonunda kursiyer olan katılımcılar ile anket, öğretmen olan katılımcılarla ise yarı yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Uygulama sırasında araştırmacı günlüğü notları ile de veri toplanmıştır. Toplanan veriler analiz edilerek bulgulara ulaşılmış ve e-kitaplarda güncellemeler yapılmıştır. Yeni tasarlanan e-kitaplar ile asıl uygulama yapılmıştır. Asıl uygulamada e-kitaplar, Altınordu ilçesinde bulunan yetişkin eğitim merkezinde 39 kursiyer ve 3 öğretmen tarafından iki ay kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla kursiyerlere anket uygulanmış, öğretmenlere yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmış ve araştırmacı günlüğü notları tutulmuştur. Geliştirilen e-kitaplarla ilgili arayüz tasarımı, içerik ve kullanılan teknoloji bakımından olumlu değerlendirmelerin ortaya koyulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. With their thousands of year history, books are the oldest source of reaching information. Reaching the information by reading books dates back so ancient years that it has become a habit for us. Without doubt, when the curiosity or the need of reaching information appear in human mind, the first reliable and easily reachable source of information that comes to minds is a book. The book is also indispensible as an education material. Nowadays, thanks to the developments in the field of electronics, giant information can be fit into the tiny devices or virtual platforms and they can be transported to everywhere. Besides the text on the pages, pictures, even videos can be included in current books. The current books that contain interaction and multiple common component are named electronic book. E-Books are superior to other books by means of occupying less space, economy, availability. The purpose of this research is; developing an e-book for non-formal education and taking feedbacks from users by applying the developed material to them. Qualitive and quantitive data were collected during the planned research in mixed pattern. As the result of the applied need analysis process in Ordu province, the lack of material is detected in the computer management course which is carried out in public education center. In Accordance with the Principals in Non-formal Education Instutions Regulations, a total of six e-books have been developed for the six modules in computer management course. In order to evaluate e-books, an evaluation questionnare has been developed by using relevant studies. The pilot scheme of the developed e-books has been applied at 5 adults Education Centres during two months period at the course. 83 trainee and 8 teachers attended the course. At the end of application, the participants have been applied the questionnaire, the teacher participants have been conducted semi-structured interviews. During the implementation, data were also collected with the observation notes. By analyzing the collected datas, the findings were reached and the e-books have been updated. With e-books that have been added new qualities, the main application have been carried out. In the main application, the e-books were used for 2 months by 39 trainees and 3 teaches in Altınordu District. In order to collect data, trainees have been applied questionnaire, the teachers have been conducted semi-structured interviews and then observation notes have been taken by researcher. The positive evaluations that have been revealed in terms of interface design, content and the technology used in the books have been approached related to developed e-books.
Collections