Lise öğretmenlerinin fizik dersinin öğretiminde zorluk olarak tanımladıkları durumlar ve öğrencilerin fizik dersine karşı tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada fiziğin zorluğuna yönelik algılar doğrultusunda lise öğretmenlerinin dersin öğretilmesinde ve öğrenilmesinde güçlük olarak tanımladıkları durumların ve lise öğrencilerinin fizik dersine karşı tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Trabzon ilindeki altı farklı lisede görev yapmakta olan on öğretmen, yine bu okullarda öğrenim gören 471 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma durum çalışması deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerden elde edilen veriler standartlaştırılmış açık-uçlu görüşme formu ile öğrencilerden elde edilen veriler ise Fizik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Lise öğrencilerinin fizik dersine karşı tutumları sınıf seviyesi, okul türü ve cinsiyet değişkeni açısından incelenmiştir. Öğretmenlerden elde edilen verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği, öğrencilerden elde edilen veriler ise IBM SPSS 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin, fizik öğrenilmesi zor bir derstir algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Elde edilen bulgular öğrencilerin fiziğe karşı tutumları ile sınıf seviyesi ve okul türü değişkeni arasında anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir. Toplam tutum puanı ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir fark görülmezken, cinsiyet değişkeni ile alt faktörler arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Dersin öğretilmesinde ve öğrenilmesinde, fizikte yer alan değişkenlerin belirlenememesi, değişkenler arasında matematiksel ilişkinin kurulamaması, soyut kavramların öğretilememesi şeklinde zorluklar yaşandığı belirlenmiştir. Öğretmenler öğretim sürecini planlamaya başlamadan önce dersin öğretiminde ve öğrenilmesindeki olası zorluklardan haberdar olmalıdır. In this study, it is aimed to investigate the situations that high school teachers define as difficulty in teaching and learning of the course and attitudes of high school students towards physics course in accordance with the perceptions about the difficulty of physics. The study was carried out with ten teachers working in six different high schools in Trabzon in the spring term of the 2018-2019 academic year and 471 students studying in these schools. The study was carried out in the case study design. The data obtained from the teachers were collected with a standardized open-ended interview form and the data obtained from the students were collected with Physics Attitude Scale. The attitudes of high school students towards physics course were examined in terms of grade level, school type and gender. The content analysis technique was used to analyze the data obtained from the teachers and the data obtained from the students were analyzed using IBM SPSS 22.0 program.According to the results of the study, it was determined that students have the perception that physics is a difficult course to learn. The findings showed that there was a significant difference between students' attitudes towards physics and the variables of class level and school type. While there was no significant difference between total attitude score and gender variable, there was a significant difference between gender variable and sub-factors. It has been determined that there are difficulties in teaching and learning of the course such that the variables in physics cannot be determined, mathematical relationship between variables cannot be established and abstract concepts cannot be taught. Teachers should be aware of the potential difficulties in teaching and learning the lesson before planning the teaching process.
Collections