Demokrat Parti döneminde Giresun`da eğitim (1950-1960)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 1950 yılından 1960'a kadar iktidarda bulunan Demokrat Parti hükümetlerinin uyguladığı eğitim politikalarının Giresun iline yansımalarını konu almış, ilköğretim ve ortaöğretim kademeleriyle sınırlandırılmıştır. Çalışmada, Giresun ilindeki okullaşma durumları, açılan bu okulların türleri, öğretmen sayıları, öğrenci sayıları, bir öğretmenin eğitim verdiği ortalama öğrenci sayıları, bir okulda öğrenim gören ortalama öğrenci sayıları, okul ve cinsiyetlerine göre öğretmen, öğrenci ve diploma alan öğrencilerin sayıları gibi veriler derlenerek Demokrat Parti Dönemi'nin eğitim faaliyetlerine ışık tutulmaya çalışılmıştır.Bu çalışma, geçmişteki bir duruma ışık tutmayı amaçladığından, araştırmada `Tarihsel Araştırma Yöntemi` kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni, Türk demokrasi tarihinde, çok partili siyasal yaşama geçişte bir basmak olan ve 1950 ile 1960 yılları arası dönemde ülke yönetimini elinde bulunduran Demokrat Parti'nin, uyguladığı eğitim politikalarının etkilerinin inceleneceği `Giresun ili`dir. Araştırmada Tarihsel Araştırma Yöntemi kullanıldığı için, öncelikle konuya ilişkin literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra doküman incelemesi yoluyla dönemle ilgili yazılı materyaller incelenmiştir. Bu amaçla 1950-1960 yılları arasındaki parti ve hükümet programları, arşiv belgeleri ve yine o döneme ait Demokrat Parti ve Giresun ilini konu edinen kitap, dergi, makale ve süreli yayınlar incelenmiştir. Elde edilen veriler araştırmanın amacını açıklayabilirliğine göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Demokrat Parti Dönemi'nde, Giresun ilinde eğitim alanında karşılaşılan sorunların başında okul binalarının ve bu okullarda görevli öğretmen sayılarının yetersiz oluşu gelmektedir. Yine bu dönemde eğitim alanında yapılan çalışmaların daha çok ilköğretim alanına yansıdığı anlaşılmaktadır. İlköğretimi yurdun her köşesine yayma politikası, Giresun'da da kendisini göstermiş ve okullaşma oranı il nüfusunun büyük bölümünün yer aldığı kırsal kesimde yoğunlaşmıştır. Bütün uğraşlara rağmen, yapılan çalışmalar artan nüfusun eğitim ihtiyacını karşılayamamıştır.Giresun'da, gelir düzeyinin düşük oluşu, küçük yaşta evlilik, gelenek ve görenekler, toplumun hayata bakış açısı gibi sebeplerle ilkokulu bitiren öğrencilerin ortaöğretime devam etme eğilimi oldukça düşüktür. Bu dönemde açılan ortaokulların sayısında önemli bir gelişme yaşanmamıştır. Bununla birlikte, lise düzeyinde eğitim veren kurumların sayısı açısından da Demokrat Parti, Cumhuriyet Dönemi'nin gerisinde kalmıştır. This paper covers how the reflection education policy executed by the Democrat Party, which stayed in power between 1950-1960, in Giresun and it is restricted from primary and middle school levels. The work attempts to clear up the education activities by collecting data about schooling in Giresun, type of schools, number of teachers, the average number of students per teacher, the average number of students per school, teachers by gender and school, number of students and graduates.Due to the purpose of illuminating a fact in the past, 'the Historical Research Method' is used for this paper. The main subject of this work is the province of Giresun through the education policy of the Democrat Party which holds the power between the period of 19050-1960 that is an important milestone in the Democracy History of Turkey due to transition to a multi-party system. Due to the Historical Research Method, literature research was done in the first place. After comprehensive literature research, written sources were investigated by reviewing documents. For this purpose, archive documents, government action reports from the period of 1950-1960 were studied as well as magazines, books, articles and periodical publications that are related to Giresun. The acquired documents are evaluated in accordance with the relation and ability to explain the purpose of the research. As a result of research, the main reason for the problems in education in Giresun is identified as the lack of school buildings and a sufficient number of teachers. Furthermore, it is also seen that most of the activities for education are related to primary school education. The policy of spreading primary schools to every corner of the land is also observed in Giresun as well that the biggest ratio of schooling is seen in the rural areas where the population is high. In spite of all these attempts, it couldn't meet the need for the education of the growing population. The tendency of attending school after primary school is pretty low in Giresun due to low income, marriage in early ages, traditions and life perspectives of society. In this period, there is not a significant change in the number of middle schools. Furthermore, Democrat party got behind of Republic Period in terms of the number of Schools for the High School Education.
Collections