Sağlık bilimleri öğrencilerinin doğum şekli tercihlerine ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, sağlık bilimlerinde okuyan öğrencilerin doğum şekli tercihlerine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla, tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. 15 Mart- 15 Nisan 2016 tarihleri arasında İstanbul Medipol Üniversitesi tıp ve sağlık bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerden 96 tıp, 157 hemşirelik, 85 ebelik ve 71 fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde okumakta olan toplamda 409 öğrenci örneklem kapsamına alınmıştır. Veriler, Demografik Bilgi Formu ve literatür taranarak hazırlanan Doğum Şekli Tercihlerine İlişkin Soru Formu kullanılarak elde edilmiştir. Öğrencilere veri toplama araçları, araştırmacı tarafından karşılıklı görüşme yöntemi ile uygulanmıştır. Ankete katılan sağlık bilimleri öğrencilerinin yaş aralığı 18-28 olup ortalama 21,6±2,11 olarak belirlenmiştir. Büyük çoğunluğun %85,3 (n=349) kadın doğum ile ilgili ders aldığını bu öğrencilerin de çoğunluğu %78,2 (n=349) ders kapsamında hastanede uygulama yaptığını belirtmiştir. Öğrencilerin ilk gebelikte doğum şekli tercihi olarak tıp fakültesi öğrencilerinin vajinal doğum tercih etme oranı istatistiksel olarak beklenenden daha az iken, hemşirelik öğrencilerinin ise beklenenden fazladır (p<0,005). Sezaryenden sonraki doğum şekli tercihleri ise; tıp fakültesi öğrencilerinin sezaryen sonrası sezaryen doğumu tercih etme oranı beklenenden yüksek iken ebelik öğrencilerinin sezaryen sonrası sezaryen doğum oranı beklenenden düşük, hemşirelik öğrencilerinin sezaryen sonrası vajinal doğumu tercih etme oranı beklenenden yüksek olduğu saptanmıştır. Bölümler arasındaki bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,005) ''Sezaryen doğumun ardından vajinal ya da bölgesel anestezi ile vajinal doğumu tercih eder misiniz?'' sorusuna tıp fakültesi öğrencilerinin beklenenden yüksek oranda hayır dedikleri, ebelik öğrencilerinin beklenenden düşük oranda hayır dedikleri saptanmıştır. Kadın doğum ile ilgili ders almayan öğrencilerin beklenenden çok düşük oranda hayır, asla yanıtı verdikleri belirlenmiştir. Kız öğrencilerin de istatistiksel olarak beklenenden düşük oranda hayır, asla şeklinde dedikleri saptanmıştır (p<0,005).Genel olarak sağlık alanında öğrenim gören öğrencilerin vajinal doğumu tercih etme konusunda farklı görüşleri olduğu ve genel olarak hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin vajinal doğum yapmaya daha olumlu yaklaştıkları belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Doğum, sezaryen doğum, vajinal doğum, sezaryen sonrası vajinal doğum, doğal doğum. This research was designed as a descriptive, cross-sectional, and correlational study to determine the opinions of students in the health sciences about the birth style preferences. Between 15 March and 15 April 2016, 409 students studying in 96 medical, 157 nursing, 85 midwifery and 71 physiotherapy and rehabilitation departments from faculty of medical and health sciences in Istanbul Medipol University were taken into the sample. The data were obtained by using the Demographic Information Form and the Questionnaire Form on Birth Chart Preferences prepared by reviewing the literature. The instruments were filled out by the students in paper-pencil format during the interview with the researcher. The age range of the health sciences students who participated in the survey was determined as 21,6 ± 2,11 with a mean of 18-28. %85,3 (n = 349) of the majority of the students took courses on gynecology, and %78,2 (n = 349) of them said that they practiced in the hospital. The prevalence of vaginal birth preference of medical faculty students as preference of birth type in the first gestation was statistically less than expected, while that of nursing students was higher than expected (p <0.005). The next birth-type preference of the cesarean is; medical faculty students prefer cesarean birth after cesarean section was higher than expected, while cesarean section birth rate of midwifery students was lower than expected and the rate of nursing students preferring vesical birth after cesarean section was higher than expected. This difference between the departments was found to be statistically significant (p<0.005) The students of medical faculty answered question of `Do you prefer vaginal or regional anesthesia and vaginal birth after caesarean section?` as ''no'' at a lower ratio than expected. It has been determined that students who do not take courses related to women's birth responded as ''no'' and ''never'' at a lower ratio than expected. Beside, female students were found to answer the same question as ''no'' and '' never'' at a lower ratio than expected (p<0.005).The results of the study indicate that students of medical health department reveal different opinions for vaginal birth. in addition to that, nursing and midwifery students were found to regard more positive attitudes towards vaginal birth. Keywords: Birth, cesarean delivery, vaginal delivery, vaginal delivery after cesarean section, natural delivery
Collections