Koroner anjiyografi öncesi hasta eğitiminin yaşam bulgularına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; ilk kez koroner anjiyografi girişimi uygulanacak hasta bireylere, girişim öncesi yazılı eğitim kitapçığı ile uygulanan hasta eğitiminin, girişim öncesi ve sonrası yaşam bulguları (sistolik ve diyastolik kan basıncı, solunum ve kalp hızı, beden sıcaklığı) ve pulse oksimetre ile izlenen oksijen satürasyonu üzerine etkisini incelemek üzere randomize kontrollü deneysel bir araştırma olarak uygulandı. Araştırmanın evrenini Özel Acıbadem Maslak Hastanesi'nin 09 Eylül 2015 – 09 Mart 2016 tarihleri arasında Kardiyoloji Bölümü'nde ilk kez koroner anjiyografi olan hasta bireyler; örneklemini ise araştırma kriterlerine uyan ve araştırmanın amacı hakkında bilgilendirildikten sonra izin alınan toplam 46 hasta, deney (n=23) ve kontrol grubu (n=23) olarak iki gruba ayrıldı. Hasta eğitimine yönelik araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen bir `Eğitim Kitapçığı` kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde, SPSS 17.0 programı kullanıldı. Tanıtıcı özellikler için frekans analizi, tanıtıcı özellikler arasındaki ilişkinin anlamlılık düzeyi için t testi, deney ve kontrol gruplarının işlemden önceki ve sonraki yaşam bulguları karşılaştırılmasında ise Paired-Samples t-testi kullanıldı. Sonuçlar %95'lik güven aralığında ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Araştırmada, koroner anjiyografi öncesi araştırmacı tarafından uygulanan yazılı hasta eğitiminin işlem öncesi ve işlem sonrası yaşam bulguları ve oksijen satürasyonu üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı (p>0,05), sosyal güvence, hiperlipidemi, hipotiroidi, hipertansiyon ve insülin direnci varlığı gibi tanıtıcı özelliklerin grup içi ve gruplar arasında anlamlı olduğu (p<0,05) belirlendi. Sonuç olarak; koroner anjiyografi öncesi yazılı hasta eğitiminin klinik yararlılığının yanı sıra, anjiyografi komplikasyonları görülme sıklığı üzerindeki etkisinin belirgin olmaması, daha büyük örneklem sayılarına ulaşılarak multimodal kapsamlı hasta hazırlığı paketlerinin kullanımını gerektirebilir. This study was conducted as a randomized, controlled, experimental trial to investigate the effects of pre-interventional patient education by the printed education booklet, on vital signs (systolic and diastolic blood pressure, respiratory rate and heart rate, body temperature) and on oxygen saturation monitored by a pulse oximeter, prior to and after the intervention, in individuals, who will undergo coronary angiography for the first time. The universe of the study consisted of the individuals, who would undergo coronary angiography for the first time at Private Acibadem Maslak Hospital Cardiology Department between 09 September 2015 – 09 March 2016; and its sample consisted of a total of 46 patients, who comply with the study criteria, and who gave consent on being informed of the objective of the study. These 46 patients were then divided into two groups as the trial (n=23), and the control (n=23) groups. For patient education, the `Education Booklet`, which was developed by the investigator, in accordance with the literature, was used. SPSS 17.0 program was used to evaluate the data. For the descriptive features, frequency analysis; for the significance level between the descriptive factors, t-test, and to compare the pre and post-interventional vital signs of the trial and control groups, Paired-Samples t-test were used. The results were evaluated in a confidence interval of 95% and by the significance level of p<0.05. As a result of the study, it was recognized that the written pre-coronary angiography education delivered by the investigator, had no significant effects on the vital signs and the oxygen saturation both before and after the intervention (p>0.05). However, it was determined that descriptive features such as social security, hyperlipidemia, hypothyroidism, hypertension, and insulin resistance were significant both within the groups and between the groups (p<0.05). In conclusion, besides the written pre-coronary angiography patient education's being clinically useful, the lack of its significant effect on the complications of angiography may necessitate larger sample sizes and the use of extensive multimodal patient preparation packages.
Collections