Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlık okuryazarlık durumu ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve değişkenler arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın kapsamına 2019 yılı Eylül–Ekim aylarında anket uygulanmasını kabul eden 409 öğrenci dâhil edilmiştir. Veriler anket yoluyla toplanmış, formda Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği–32 ve sosyo-demografik özelliklere ilişkin sorular yer almıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem gruplarının ortalamalarını kıyaslamak için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Ki-Kare testi ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişkileri incelemek için korelasyonlardan faydalanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre sağlık okuryazarlığının bölümlere ve sağlık durumuna göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sağlık durumu iyi ve üstü olanların sağlık okuryazarlıklarının sağlık durumu iyinin altı olanlardan daha iyi olduğu saptanmış; sınıfa, cinsiyete, yaş grubuna, ailede sağlık personeli olma durumuna göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. SYBDÖ alt faktörlerinden beslenme dışındaki faktörler ile bölümler ve sınıflar arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Beslenme açısından Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencilerinin ortalamasının en yüksek olduğu saptanmıştır. 3.sınıf öğrencilerinin 1.sınıf öğrencilerine göre beslenme ortalamasının daha yüksek olduğu saptanmıştır. SYBDÖ alt faktörlerinden fiziksel aktivite dışındakiler ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; erkeklerin fiziksel aktivite açısından kadınlardan daha iyi olduğu saptanmıştır. SYBDÖ alt faktörleri ile sağlık durumu arasında anlamlı bir farklılık olduğu; sağlık durumu iyi ve üstü olan öğrencilerin tüm alt faktör ortalamalarının, sağlık durumu iyinin altı olan öğrencilerin ortalamalarından yüksek olduğu saptanmıştır. Sağlık okuryazarlığı ile sağlıklı yaşam biçimi arasında anlamlı, pozitif yönlü, doğrusal ve orta dereceli bir ilişki olduğu belirlenmiştir. The aim of this study was to determine the health literacy levels and healthy lifestyle behaviors of Istanbul Medipol University, Faculty of Health Sciences students and to evaluate the relationship between these two variables. 409 students that accepted to respond the questionnaire in September-October 2019 period were included in this study. The data was collected through questionnaires and Healthy Lifestyle Behaviors Scale II, Turkey Health Literacy Scale-32 in addition to the sociodemographic characteristics have been incorporated to the questionnaire. T-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Ki-square, Kruskal-Wallis tests were used to compare the means of sample groups. Correlation analysis was performed to examine the relationship between these results. It was found that the health literacy varies according to departments and health status. Moreover, the health literacy status of those with good health status and above was better than those with good health status. This situation did not differ according to class, gender, age group, or if there is a health personal in the family. It was determined that there was no significant difference between the factors other than nutrition and the SYBDO sub-factors. In terms of nutrition, the average of the students of the Department of Nutrition and Dietetics was found to be the highest. It was observed that there was no significant difference between the factors other than nutrition among the SYBDO sub-factors and the classes; the nutritional average of the 3rd grade students were found to be higher than the 1st grade students. It was observed that there was no significant difference between sex and SYBDO sub-factors other than the physical activity; and men were found to be better than women in terms of the physical activity. Additionally, it was unveiled that there is a significant difference between the SYBDO sub-factors and health status and it was found that the average of all sub-factors of the students with good and higher health status was higher than the average of the students with bad health status. There is a significant, positive, linear and moderate relationship between health literacy and healthy lifestyle.
Collections