KEKEMELİĞİ OLAN BİREYLERİN AKICISIZ KONUŞMAYI TELAFİ ETMEK İÇİN KULLANDIKLARI KONUŞMA TEKNİKLERİNE AKICI KONUŞAN DİNLEYİCİLERİN TEPKİSİ
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de akıcı konuşan bireylerin kekemeliği olan bireylerle konuşurken, bu bireylerin kullandığı konuşma tekniklerinden hangisini veya hangilerini daha doğal bulup tercih ettiklerini ve buna bağlı olarak kekemeliği olan bireye ilişkin algılarını belirlemek amacıyla yapılmaktadır. Araştırmanın katılımcıları 18 yaş ve üstü Türkiye'de yaşayan ve akıcı konuşan 100 yetişkin bireyden oluşmaktadır. Kekemelik terapilerinde kullanılan alternatif konuşma tekniklerini içeren video kayıt örnekleri dinleyicilere izletildikten sonra her bir konuşma örneği için sunulan Konuşma Teknikleri Değerlendirme anketi doldurmaları istenmiştir. Likert tipi 15 sorudan oluşan bu anket, benzer amaçla yapılmış uluslararası çalışmalarda kullanmış olan anketlerin soruları temel alınarak araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Veri analizleri için SPSS 22.0 istatistiksel analiz programı kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre tüm katılımcıların akıcılığı şekillendirme yaklaşımında kullanılan konuşma tekniğini kekemelik modifikasyonu yaklaşımında kullanılan konuşma tekniğine göre daha olumlu bulduğu belirlenmiştir (p<0.05). Tüm katılımcılar duyuşsal, davranışsal ve bilişsel bileşenleri içeren sorularda da akıcılığı şekillendirme yaklaşımında kullanılan konuşma tekniğine daha olumlu cevaplar vermişlerdir. This aim of this study was to determine which speaking technique or techniques used by people with stuttering during their interactions with fluent speakers were considered more natural by the non-stuttering group and the impact of the said techniques on the fluent speakers' perceptions regarding the people with stuttering. The participants of the study were 100 non-stuttering adults and who live in Turkey. The participants were shown videos displaying speech samples include alternative speech techniques used in stuttering therapies and they were asked to fill out the Speech Techniques Evaluation questionnaire for each video. The questionnaire, which is made up of 15 Likert-scale questions, was prepared by the researcher based on questionnaires used in similar international studies. SPSS 22.0 statistical analysis program was used for data analysis. The results of the study indicate that the speech technique used in fluency shaping approach was found more favorable by the fluent speakers compared to the one used in stuttering modification approach (p<0.05). All the participants gave a more positive feedback for the speech technique used in fluency shaping approach when answering questions containing affective, behavioral and cognitive components as well.
Collections