Çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin kültürel yeterlilik düzeyleri: `bir Gaziantep Devlet Hastanesi örneği`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Farklı kültürlerden gelen hastaların yoğun olabileceği düşünülen bir ildeki devlet hastanesinin çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin kültürel yeterlilik düzeylerini belirlemek amacı ile tanımlayıcı ve ilişkisel tarama modelinde planlanan bu araştırma;01.07.2019-01.08.2019 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini; Gaziantep'te bir devlet hastanesin çocuk kliniklerinde çalışan 418 hemşire, örneklemini ise araştırmanın yapıldığı tarihlerde (izinli, doğum öncesi ve sonrası izinli, refakat izni, sağlık kurul raporlu toplam 58 hemşire) izinli olan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olmayanlar (145 hemşire) nedeni ile çocuk kliniğinde çalışan gönüllü 215 hemşire oluşturdu. Verilerin toplanmasında; `Sosyodemografik Veri Formu` ve `Kültürel Yeterlilik Ölçeği` kullanıldı. İstatistiksel analizler NCSS (Number Cruncher Statistical System) 2007 (Kaysville, Utah, USA) programı ile gerçekleştirildi. Hemşire Kültürel Yeterlilik Ölçeği puanları 20 ile 100 arasında değişmekte olup; çalışma grubumuz için ort.61,10±13,76, Cronbach's Alpha iç tutarlılık katsayısı ise 0,94 olarak bulundu. Ölçekten alınan puanın artması kültürel yeterlilik düzeyinin arttığını göstermektedir. Araştırmamızın sonucunda; demografik özelliklere göre kültürel yeterlilik puanları değerlendirildiğinde (n=215); eğitim durumuna göre hemşire kültürel yeterlilik puanlarının değiştiği (p<0,05) ve lisansüstü mezunu olan hemşirelerin puanlarının ön lisans mezunlarına göre daha yüksek olduğu saptandı (p<0,05). Yabancı dil bilen (p=0.004; p<0.01), farklı kültürlerden gelen hastalarla bir arada olmak (p=0.002; p<0.001) ve bakmak isteyen (p=0.001; p<0.01) hemşirelerin kültürel yeterlilik puanları diğerlerinden yüksek bulundu. Önceki deneyimleri ile bilgi edinme durumuna göre kültürel yeterlilik puanları değerlendirildiğinde ise deneyimleriyle bilgi edinen hemşirelerin puanlarının, bilgi edinmeyenlerden yüksek olduğu görüldü (p=0.028; p<0.05).Sonuçlarımız doğrultusunda; hemşirelerin kültürel yeterlilik düzeylerini artırabilmek için hizmet içi eğitim programları, tercümanların sayılarının yeterli olması konusunda hastanenin bilgilendirilmesi ve hemşirelik eğitiminde kültürel yeterlilik konusunun müfredata entegre edilmesi önerilir. This study was conducted at the pedeatrics clinic of Gaziantep State Hospital which is known for its culturally diverse patient population, the aim was to determine the cultural competence of nurses using a discriptive and relational model; conducted between 01.07.2019-01.08.2019. Total population consisted of 418 nurses within the hospital, the experimental group consisted of 215 nurses (due to date of research, sick leave, pregnancy leave, excuse reports for total of 58 nurses) because of (145) nurses not consenting to participate. For data collection; `Socio-demographic Data Form` and `Cultural Competence Scale` were used. In statistical analysis NCSS (Number Cruncher Statistical System) 2007 (Keysville, Utah, USA) programs werre used. Nursing Cultural Competence Scale scores ranged from 20-100; experimental group (avg.61,10 +- 13,76) Cronbach's Alpha internal consistency Coefficent being 0,94. An increase in scale score indicated an increase in Cultural Competence. As a result; based on demographic findings when Cultural Competence scores were evaluated (n=215) scored varied depending on the education level (p<0,05) Grad school nurses had a higher score then vocational school nurses(p<0,05). Nurses who were willing to provide care (p=0.001; p<0.01) to multilingual (p=0.004; p<0.01) and multicultural (p=0.002; p<0.001) patients had a higher cultural competence score. When the scores of experimental nurses were compared to non-experimental, experimental nurses had a higher score then non experimental nurses (p= 0.028; p<0.05).Based on the results; to increase the cultural competence of nurses the hospital should be informed about organizing an educational program, to have an adequate number of translators and to include a Cultural Competence program integrated to its cirriculum.
Collections