Öğretmen algılarına göre ilkokullarda görevli okul yöneticilerinin problem çözme yeterliliklerinin incelenmesi (İstanbul Anadolu yakası örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, resmi ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin, okul yöneticilerinin problem çözme yeterliliklerine ilişkin algıları çeşitli değişkenlere göre araştırılmıştır. Çalışma tarama modellerinden ?karşılaştırma? türünde yapılan bir araştırma olup örneklemi, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı olarak Anadolu yakası Beykoz, Ümraniye ve Üsküdar İlçelerinde faaliyet gösteren 12 ilkokulda görev yapan 60?ı yönetici ve 235?i öğretmen olmak üzere toplam 295 eğitimciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen ve Şahin ve diğerleri tarafından Türkçeye uyarlanan 35 maddelik ?Problem Çözme Envanteri? (PÇE) ve bir kişisel bilgiler formu ile toplanmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama (X), standart sapma (ss), bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), anlamlı farklar testi (Post-hoc Scheffe) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Öğretmenlerin, ilkokul yöneticilerinin problem çözme yeterliliklerine ilişkin algı düzeylerinin, görev, cinsiyet, yaş, medeni durum, branş, eğitim düzeyi, mesleki kıdem, okuldaki öğretmen sayısı, öğretmenliği tercih etme sırası, ve görevlerini yaparken aile ve iş çevresinden görülen destek düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı ancak okuldaki öğrenci sayısı ve öğretmenlikten alınan doyum değişkenlerine göre farklılaşma olmadığı bulunmuştur. Erkek öğretmenler, 31 yaş ve üstü öğretmenler, evli öğretmenler, sınıf öğretmenleri, ön lisans veya fakülte mezunu öğretmenler, 16-20 ve 21 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenler, daha az öğretmenin görev yaptığı okullarda çalışan öğretmenler, öğretmenlik mesleğini ilk tercih olarak seçmiş öğretmenler ve aile ve iş çevresinden yüksek düzeyde destek gören öğretmenlerin okul yöneticilerinin problem çözme yeterliliklerini daha olumlu (daha yeterli) değerlendirdikleri bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Problem Çözme Yeterliliği (Becerileri), İlkokul Yöneticisi. In this study, teachers? perceptions of primary school managers? problem solving qualifications (skills) have been investigated in terms of teachers? some demographics. The study was conducted as a differentiation model. The sample of the study, which consisted of 60 primary school managers and 235 teachers, has been randomly selected from Istanbul districts of Beykoz, Ümraniye ve Üsküdar in 2012-2013 academic calendar year.The research data has been obtained using a questionnaire with two parts. In the first part of the questionnaire some demographics of the teachers asked such as gender, age, education level and so on. In the second part of the questionnaire there was Problem Solving Scale which was developed by Heppner ve Petersen (1982) to determine the people?s problem solving skill level. The scale was adapted into Turkish by Şahin and other (1993). The mean (X), standard deviation (SD), independent groups t-test, one-way analysis of variance (Anova) and significant difference test (post-hoc Scheffe) were applied for the analysis of the obtained data. According to the findings, it has been concluded that male teachers, teacher over 31 years old, married teachers, primary school teachers, under graduated teachers, teacher who were in profession over 16 years, teacher who were working under crowded schools, teachers who had been chosen the occupation as a first choise and teachers who have had family and colleague?s support were more positive about their school managers? problem solving qualifications.Key Words: Problem Solving Qualifications (Skills), Primary School Managers.
Collections