Öfke düzeyi ile örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, İstanbul ili Esenler ilçesinde bulunan ilk, orta ve lise düzeyindeki okullarda görev yapan öğretmenlerde ortaya çıkan öfke düzeyi ile örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, İstanbul ili Esenler ilçesinde ilk, orta ve lise düzeyinde görev yapan çeşitli branşlardaki öğretmenleri kapsamaktadır. Çalışmanın konusu sürekli öfke ve öfke tarzı düzeyleri ile duygusal, devam ve normatif örgütsel bağlılık boyutlarını kapsamaktadır. Araştırmanın modeli `tarama modeli` olarak tasarlanmış ve araştırmaya 222 erkek; 178 kadın olmak üzere toplam 400 kişi katılmıştır. Araştırmada Örgütsel Bağlılık Ölçeği ile Sürekli Öfke ve Öfke Tarzı ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Windows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler işlenirken anlamlandırıcı istatistiksel yöntemler (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. Niceliksel dataların karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi, ikiden çok grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü (Oneway) Anova testi ve çeşitliliğe neden olan grubun tespitinde Tukey Post Hoc testi kullanılmıştır.Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri arasındaki ilişkiyi Pearson korelasyon, etki ise regresyon analizi ile test edilmiştir.Araştırma sonucunda, öğretmenlerin sürekli öfke düzeyi ve kontrol altına alınan öfke düzeyi çok yüksek; dışa vurulan öfke düzeyi ile içte tutulan öfke düzeyleri yüksek olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin duygusal, devam ve normatif bağlılık düzeyleri ise orta derecede bulunmuştur.Öğretmenlerin öfke düzeyi ve öfke tarzı değerleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca, içte tutulan öfke düzeyinin devam bağlılık; kontrol altına alınmış öfke düzeyinin ise normatif bağlılık düzeylerini arttırdığı saptanmıştır.Anahtar sözcükler: Öfke, öfke tarzı, örgüt, örgütsel bağlılık, öğretmen. This study aims elaborating the relation between the anger level and the level of organizational commitment of the teachers deployed in the elementary, secondary and high schools in the county of Esenler, İstanbul. This study covers the teachers of different branches deployed in the elementary, secondary and high schools in the county of Esenler, İstanbul. The Study is related to the permanent anger and anger explanation styles as well as the dimensions of the organizational commitment in term of emotion, continuance and normative aspects.The research pattern was designed to be the ''tracing method'', using 400 subjects, including 222 male and 178 female ones. For the study were used the Scales of Organizational commitment and Permanent Anger and Anger Explanation Styles. The collected data and Findings were anlyzed through the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Windows 21.0 software. Descriptive statistical methods (Number, Percentage, Average, Standard Deviation) were used for data processing.For the intergroup comparison of quantitative data, and the intergroup comparison of parameters in more than two groups, and for the determination of group variance, the t-test, Oneway Anowa Test and Tukey Post Hoc test were applied.The relation between the dependent and independent variables of the study was tested by the Pearson correlation, and the regression analysis were used for the regression.The study results revealed that the ongoing and controlled anger levels of the teachers were found extremely high, and the levels of repressed and expressed anger were high. The teachers were however found to have medium levels of emotional, ongoing and normative commitment.The relation among the teachers for the anger levels and styles and the organizational commitment was found significant. Furthermore, the repressed anger level resulted in an increased ongoing dependence, and the levels of normative depenence were raised in parallel with the level of controller anger.Key words: Anger, anger style, organization, organizational commitment, teacher.
Collections