Üniversite öğrencilerinin bağlanma biçimleri, bilinçli farkındalık düzeyleri ve psikolojik belirtileri arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, bağlanma, bilinçli farkındalık ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 452 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcıların bağlanma biçimleri, bilinçli farkındalık düzeyleri ve psikolojik belirtilerinin düzeyi ve aralarındaki ilişkiler değerlendirilmiştir. Bu amaçla Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri (YİYE-I), Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ) ve Kısa Semptom Envanteri (KSE) kullanılmıştır. Ayrıca bir kişisel bilgi formu kullanılarak katılımcıların cinsiyet, yaş ve sosyo-ekonomik seviyelerine dair bilgi alınmıştır. Uygulanan analiz sonuçlarına göre; bilinçli farkındalık düzeyi ile kaygılı bağlanma biçimi, güvenli bağlanma biçimi ve rahatsızlık ciddiyeti indeksi arasında negatif, bilinçli farkındalık düzeyi ve kaçıngan bağlanma biçimi arasında ise pozitif, rahatsızlık ciddiyeti indeksi ile kaygılı bağlanma biçimi, kaçıngan bağlanma biçimi ve güvenli bağlanma biçimi arasında ise pozitif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre bağlanma biçiminin, bilinçli farkındalık düzeyini yordadığı bulunmuştur. Travma ve bilinçli farkındalık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Elde edilen bulgulara demografik değişkenler açısından bakıldığında ise; bağlanma alt-boyutlarının tümünde kadın katılımcılar ile erkek katılımcılar arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca, yaşın farklılaşmasının kaygılı bağlama biçimi ve rahatsızlık ciddiyeti indeksi üzerinde, sosyo-ekonomik seviyenin farklılaşmasının ise rahatsızlık ciddiyeti üzerinde bir fark ortaya koyduğu bulunmuştur. Bütün sonuçlar ele alındığında, bağlanmanın ve bilinçli farkındalığın, psikolojik belirtiler ile ilişkili olduğu söylenebilir. Elde edilen bulgular literatür çerçevesinde tartışılmıştır. The present study aimed to examine the relationships among attachment, mindfulness, and psychological symptoms and included 452 university students as sample. Participants' attachment styles, levels of mindfulness, and levels of psychological symptoms were investigated separately and in relation to each other. Experiences in Close Relationships Inventory, Mindfulness Scale, and Short Symptoms Inventory were employed. Participants were also asked to answer a demographic information form with the questions of gender, age, and socio-economic level. Results demonstrated that there was a negative relationship between the levels of mindfulness and anxious attachment and between global severity index and secure attachment whereas there was a positive relationship between the levels of mindfulness and avoidant attachment, between global severity index and anxious attachment, and between avoidant attachment and secure attachment. Regression analyses showed that levels of attachment styles was significantly related with mindfulness. Also, there was not a significant relationship between mindfulness and trauma. Demographic characteristics indicated that there was a significant difference between male and female participants on the each sub-category of attachment styles. Additionally, participants' ages lead to a difference on their anxious attachment and global severity index whilst their socio-economic levels lead to a difference only on their global severity index. Suggesting that attachment and mindfulness are associated with psychological symptoms, overall results has been discussed in the light of previous literature.
Collections